Arbete med iPad åk 1 Vallaskolan

Som stomme för vårt arbete i åk 1 valde vi att använda Leksaksfabriken ur Uppdrag Språklyft -Idématerial till Skolverkets ”Nya språket lyfter”. Vi började med att läsa den inledande berättelsen och har sen använt en del av de uppdrag som finns i materialet. Vi har plockat det som vi tycker passar och har ändrat där det behövts.

Det kom ett brev…

Image

Det här är det första uppdraget. Brevet innehåller en förfrågan från Leonato. Eleverna svarade på frågorna, ritade sina leksaker och blev sedan anställda i fabriken.

Under terminen har fler brev kommit med uppdrag från Leonato. Eleverna har för det mesta arbetat två och två med uppdragen.

Uppdrag två handlade om att döpa fabriken. Två och två fick eleverna ta fram förslag och sedan argumentera för dem. Slutligen röstade vi fram ett namn per klass.

Leonato vill att hans anställda ska kunna beskriva leksaker. I uppdrag tre fick eleverna ta med var sin hemlig leksak. Varje elev beskrev sin leksak muntligt och de andra fick gissa vad det var. I samband med det här ritade och beskrev några sina leksaker i Doodle cast. Några hittade på  fantasidjur/gosedjur som de ritade och beskrev skriftligt.

Image

I varje klass gjordes en Leksakskatalog på begäran av Leonato, detta var uppdrag fyra. Eleverna fick fota egen leksak eller något som finns på skolan och skriva en kort beskrivning till.

Image

I uppdrag fem ska eleverna få skriva en berättelse. Leonato har en tanke om att kanske kunna utöka sortimentet med sagoböcker. Vi har pratat om hur man kan lägga upp en berättelse med början, mitten, slut. Eleverna får spåna på en berättelse och när de har en stomme börjar de skriva och lägga in foton på sina karaktärer i Book creator.

Avslutningsvis kommer eleverna få var sitt diplom för all hjälp med arbetet att starta Leksaksfabriken.

Image

I arbetet med Leksaksfabriken har eleverna bland annat fått träna på att lyssna och läsa, skriftligt och muntligt berätta, beskriva och argumentera samt samarbeta och kommunicera.

Utöver det här arbetet har vi även jobbat med språket i matematiken genom att skriva räknehändelser.

Image

Camilla Ulvkrans, Erika Lennmark, Jenny Söderberg

Lärare åk 1 Vallaskolan

4 svar till “Arbete med iPad åk 1 Vallaskolan

  1. ÄNTLIGEN lite exempel hur detta material fungerar i VERKLIGHETEN. Tack

  2. Låter helt underbart och framförallt så meningsfullt för eleverna. Börjar genast planera inför hösten:) Vi kör igång med ipads en till varje elev (33 st 2:or), i år har våra ettor haft varsin classmate.

  3. Elisabeth berg

    Hej!
    Kul att se hur vårt material används!
    Till hösten kommer Uppdrag Språklyft med matematik med matematiska uppdrag till Leksaksfabriken och Detektivbyrån. Hoppas det faller i god jord.

    Hälsningar
    Elisabeth Berg (en av medförfattarna till Uppdrag Språklyft 1)

  4. I Boden på Mårängskolan har vi också arbetat med Uppdrag Språklyft 1. Ett fantastiskt material och jag ser framemot till hösten när det utökas med matematiska uppdrag. Arbetet med Leksaksfabriken avslutas denna termin med öppethus för alla föräldrar och vi kommer fortsätta med Deckartemat till hösten. Titta gärna in på vår blogg http://www.noll5orna.se där vi bloggar om alla uppdrag.

Lämna ett svar till Elisabeth berg Avbryt svar