Exempel från specialundervisningen

Jag har haft förmånen att få vara med i Write to read-projektet nu på vårterminen 2012. Som speciallärare har jag arbetat med elever både i grupp och enskilt men har inte deltagit i de arbeten man arbetat med i klasserna.Jag har arbetat med hjälp av IPad och olika appar. Det har varit bra med de appar där man använder sig av både ljud och bokstav/ord så att eleverna genast kunnat höra vad de skrivit.  Det har gjort det lättare att göra kopplingen bokstav- bokstavsljud men också att märka skillnaden mellan det talade orden och de skrivna. De har fått snabb respons på det de skrivit. Det har varit mycket utvecklande för eleverna. Kombinationen hur bokstäverna ser ut kopplat till hur de låter har varit till mycket stor hjälp för flera av eleverna.

Jag har använt mig av skolstil en hel del. Happi stavar, bokstavspussel och stavningslek.Skolstil har vi använt som underlag för att skriva texter som tränar just det en enskild elev behöver träna på. Eleven har då kunnat skriva, lyssna och fått hjälp att skriva en text som delvis varit styrd av mig. Det kan ha handlat om att få till meningar med rätt ordföljd men också att få med alla stavelser i ord. (Elever som har svårt att minnas stavelser som inte har betoning tappar ofta en del av ordet men märker det när de skriver och får ordet uppläst för sig.) Detsamma gäller när de använder sig av de stavningsappar som vi använt.De får en bra träning hur orden stavas. De märker om bokstäverna kommer i fel ordning. Här är det viktigt att man som lärare är aktiv då det finns en risk att en del elever bara provar och provar tills de får det rätt. Elever som haft svårt med motoriken har genom att skriva på IPad sluppit tänka på att forma bokstäver samtidigt som de ska skriva en text.

Storycubes har vi använt för att aktivera fantasin utifrån givna bilder och skrivit fortsättning utifrån varje ny tärning. Det har varit utvecklande på så sätt att man varit tvungen att följa och lyssna/läsa vad kamraten tänkt och sedan fundera på hur man ska föra berättelsen vidare. Det har inte varit helt lätt då berättelsen tagit en annan vändning än vad man som medförfattare själv tänkt sig. Det har samtidigt varit lärorikt.

Ipad är bara ett verktyg och det går naturligtvis att arbeta med det vi gjort på annat sätt.Det jag har varit noga med är att använda IPad just som ett verktyg för de färdigheter som eleverna behövt träna. Ipad har delvis höjt motivationen för att träna vissa moment, vilket inte är att förakta. Självklart har vi gjort mycket annat också. Ipad är inte något universalmedel utan ytterligare ett verktyg att använda. Det gäller bara att ha klart för sig vad och vart man vill med det arbete man har med sina elever och IPad har varit en del av det arbetet som motiverat och underlättat för elever jag haft under våren.

Jag känner att jag själv måste utveckla min kunskap i och om detta verktyg för att känna mig säkrare i användandet av detsamma. Jag har tillåtit mig själv att vara novis och göra så gott jag kan.Jag är mycket glad att ha fått vara med i projektet och hoppas kunna utveckla arbetet ytterligare framöver.

Karin Nygren, specialpedagog Vallaskolan

One response to “Exempel från specialundervisningen

  1. Tack för att du delar med dig och TACK för att du tillåter dig att vara novis. Det gör det lättare för oss andra noviser. Alla resor börjar med ett första steg 🙂

Kommentera

