När gammalt och nytt möts…

På väg in i ett årskurs ett klassrum, precis innan det ringer in till lektion möts jag av det här…

Det var en av lärarna som introducerade ”ta-bandet” till eleverna och snabbt som en löpeld verkar hantverket sprida sig bland eleverna. De övar sig på finmotorik, de är koncentrerade, de hjälper varandra, korrigerar varandras rörelser, de stöttar, de ger varandra beröm, de övar sin finmotorik i en lärande lek.

När lärarna introducerar dagens arbete är det ett område från ”Uppdrag språklyft” som står på agendan och i de här klasserna heter arbetsområdet ”Busfabriken”. Klasserna arbetar med att göra en leksakskatalog. Idag arbetar de med genusperspektiv: leksaker, vad flickor och pojkar leker med och vad de kan leka med. Eleverna klipper ur kataloger, de kommenterar de leksaker de klipper ut och hur de framställs. Det är intressant att höra hur medvetna elever är om genus i leksakskatalogerna. Eleverna klipper ut de leksaker de tänker skriva om.

Busfakbriken

Sedan tar de sin an skrivarbetet, två och två med stöd i antingen appen Skolstil eller Pages. De skriver sina texter under tiden att de livligt diskuterar vad de vill säga med sin text samt hur ord skrivs, de prövar och omprövar. En del barn frågar efter hörlurar, de har lättare att höra bokstavsljuden i appen Skolstil med hörlurar när de arbetar. Sedan skriver eleverna vant ut sina texter via de trådlösa skrivarna, de klistar upp sina utklippta bilder på detsamma och börjar öva på att läsa sin egen text inför att de ska redovisa inför klassen.

Att läsa sin egen text

Ett svar till “När gammalt och nytt möts…

  1. Hej
    För en som arbetar med planerna kring diskriminering och kränkningar är det roligt att se hur arbetet kring genus kan vävas in det pågående klassrumsarbetet. Varm i hjärtat.
    vivi

Lämna en kommentar