Att samtala i relation till projektet

Våren 2011 påbörjades arbetet med Write to Read projektet. De skolor, lärare, klasser som var först ut inom projektet räknar nu termin fyra och eleverna avslutar snart sitt andra skolår.

För att ta reda på mer om vad projektet givit för avtryck vad gäller stödstruktur för variation och förnyelse i undervisning, exempelvis vid redovisningar, har jag samtalat med några lärare från de allra första projektskolorna. De frågeställningar jag har haft med mig, relaterar till projektbeskrivningen samt till Lindös definition av literacyförmågor (Grundskoletidningen nr 2, 2007).

Literacyförmågor innebär enligt Rigmor Lindö (Grundskoletidningen 2, 2007 – samt citerat i Erica Lövgren, 2009) att

  • ha ett rörligt intellekt
  • kunna använda symboler och tecken

  • tillägna sig texter (te x tal, skrift, bild, film, karta, tabell)

  • kunna lyfta fram det som är viktigt

  • associera och utveckla fantasi och föreställningsförmåga

  • kunna länka samman information till händelsekedjor

  • låta tanken röra sig fritt

  • konstruera sin förståelse i mötet med andras perspektiv

  • kunna byta perspektiv

  • tänka i orsak och verkan

  • läsa och skriva så att man både kan utvecka sin personlighet och hävda sig i arbets- och samhällslivet

Jag har även haft Södertälje kommuns IKT strategi i tankarna när jag formulerat mina funderingar till frågor inför samtalen.

”2. IKT – ett redskap för pedagogisk variation och förnyelse

Förskolans och skolans arbete med IKT ska stödja en likvärdig utbildning. I utbildningen ska hänsyn tas till barns och elevers olika behov. En strävan ska vara att uppväga skillnader i barns och elevers förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen. Vi vill att vårt arbete med IKT bidrar till:

  • att stödja en utveckling där undervisningen tar hänsyn till varje barns och elevs behov och förutsättningar,

  • att arbetsformer och redovisningsformer blir mer varierade i undervisningen,

  • att nya arbetsformer för språkutvecklande arbetssätt prövas och utvecklas,

  • att nya arbetsformer för inkluderande arbetssätt prövas och utvecklas,

  • att barns och elevers kreativa kompetens, problemlösningsförmåga och kunskapssökande stimuleras..

Hur upplever lärarna att elevernas kreativa kompetens påverkats i relation till projektet? Hur har deras egen progression i relation  till ex tekniken i projektet utvecklats? Går det att se kopplingar mellan elevernas kreativa kompetens och deras lärande i relation till projektet? Hur i så fall? Detta är några av de frågor jag ställer mig inför att möta lärare i samtal.

För att spela in samtalen har jag använt min iPhone, med en iRig MiC inkopplad i telefonens hörlursuttag samt appen iRig Recorder (appen finns även för Android). Jag har fått tillåtelse av de lärare jag pratat med att lägga ut samtliga samtal på webben i molntjänsten SoundCloud (appen finns även för Android).

SoundCloud app

Jag vill beskriva hur jag gjort, för att andra ska kunna använda tillvägagångssättet i egna sammanhang. I kommande inlägg kan du ta del av samtalen och tankar runt dessa.

One response to “Att samtala i relation till projektet

  1. Pingback: Att samtala i relation till projektet | Write t...

Kommentera

