Ett år efter projektets slut…

Ett år efter projektets slut, fortsätter det att komma återkopplingar på vad som händer i vår kommun med att skriva sig till läsning.

En del återkopplingar handlar om att personal har påbörjat nya arbeten och ny personal har rekryterats  , vilket gjort att en del skolor tappat kunskap som går att föra vidare. Frågan är hur skolor kan bygga in överföring av kunskap så att organisationen äger den och kan bygga vidare, även om en nyckelperson väljer att göra något annat… En nöt att knäcka för en del organisationer.

En del återkopplingar handlar om att personal utbildar kollegor och det kollegiala lärandet har grund för att ta höjd.

En del återkopplingar handlar om att bolla idéer, hur ska vi ta oss vidare, hur ska vi vidareutveckla det här, vi tänker så här.

Andra återkopplingar är direkta, från en enskild lärare – en sådan vill jag dela med mig av. Med tillåtelse av Susann Langsmo på Blombackaskolan, Södertälje berättar jag följande…

En dag i flödet på Facebook dyker det upp en statusrad från en lärare i Södertälje: ”Känner mig så glad. De flesta ettagluttare min klass kan nu läsa // Hälsar FrökenNöjd”. Jag måste bara fråga: ”Wtr?” och svaret som kom direkt var:

Självklart Ulrika! De har inte skrivit ett ord med pennan, men många på paddan och för några veckor sedan låg det ett spökägg på vår matta men nu sitter ”Bump” högt upp i vårt klassrum. Vi har hittills fått två brev… och det lär blir fler.”

Spöket bums på Blombacka

Foto: Susann Langsmo

Vill ni läsa mer om eleverna och deras lärresa tillsammans med spöket Bump, gå in på deras blogg: Blombackaskolan 1b.  Jag säger tack till Susann och elevern för er fina återkoppling och hoppas på att få fler meddelanden från andra skolor i Södertälje om hur arbetet fortlöper hos just Er på er enhet.

Kommentera

