Det här med glädjen att dela

Den kom en fråga till mig som projektledare från Lotta Bohlin, Micke Kring och deras kollegor på Årstaskolan i Stockholm: ”Vi undrar om vi skulle kunna få göra ett program runt dig och det du jobbar med. Jag vet att det finns många som är lika nyfikna som vi.  Hoppas att du vill och kan vara med!”.

Så blev det – Här är Tänktanken avsnitt 24 för dig som är nyfiken på vad att skriva sig till läsning kan vara. I poden nämner jag SB… något och kopplar mellan utredning och ASL . Läs länken så förstår du vad jag menar http://www.sbu.se/sv/Om-SBU/Nyheter/Dyslexi-hos-barn-och-ungdomar—tester-och-insatser/

Under samtalets resa tog jag med mig Er alla på något vis, ingen nämnd och ingen glömd. Poden har generat många glada tillrop och tack för tankar, insikter och energi. En del av dessa kommer från personer som är mer aktiva i sociala medier än andra, en del från för mig okända personer. Det gör mig extra allt glad, att fler gör sina röster och tankar hörda. Här är ett par exempel och ja, jag har så klart frågat om jag får sprida det!

”Tack för ett bra prat om ASL i Tänktanken! Nu har jag många bra argument till föräldramötet i veckan. Jag var med och startade upp en 1:a förra året och även i år har jag fått förtroendet från rektorn. Föräldrarna måste jag få med mig och nu har jag skrivit ihop några bra stolpar att utgå ifrån, så återigen stort tack! Mvh Lena från Norrköping”

”Hej Ulrika! Jag följer dig i ASL-gruppen och lyssnade precis på radioprogrammet som du var med i. Jag träffade Arne Trageton förra hösten och han berättade då hur han tyckte att jag skulle undervisa mina elever i sexårsverksamheten. Jag kände mig lite skeptisk, men gjorde som han sa.  Nu när eleverna har börjat i ettan så skriver de redan fantastiska texter. Jag har 9 elever som läser flytande, 3 elever är riktigt på gång och 9 elever ljudar ihop ord. Det är endast 1 elev som inte har knäckt koden. Helt fantastiskt att börja åk 1 på det sättet. Ville bara dela med mig av det. Hälsar En kollega i Sverige”

Innerligt tack till alla som gör skrivning och läsning till en lustfylld aktivitet som ligger till grund för fortsatt livslångt lärande.

Kommentera

