Samtal med lärare #6

En dag i november månad 2013 träffar jag Margareta Persson, lärare på Fornbackaskolan i Södertälje kommun, för att samtala om projektet och hur det blivit i relation till Margaretas undervisning i en särkoleklass med träningsinriktning. Vi träffas på skolans expedition, då eleverna i gruppen behöver ha sina rutiner och om en främmande person plötsligt kommer på besök stör det mer än bidrar i skolarbetet.

Vi sätter oss för att samtala om tiden från när Margareta och hennes kollegor kom med i projektet våren 2013. Idag ska vi samtala om tiden som sträcker sig från den 25 januari 2012 tills den 26 november 2013. Jag berättar vad samtalet kommer att röra sig om med stöd av ett dokument som jag och en kollega skapat vilket vi kallat ”Intervjuer Write to Read” – det är ett stöd för få struktur och för att kunna upprepa samtalet vid flera tillfällen.

Margareta börjar med att berätta att hon och en kollega var lite härskna när särskolan på deras skola inte var med från start i projektet, då skolans årskurs ett hade varit med från start. Hon berättar att de ville också vara med. Margareta menar att även om de aldrig tidigare hade jobbat med iPads, så kände de att det här kan vara något för våra elever och det har det visat sig att det är säger hon med eftertryck. – ”Så vi tjatade lite, hon och jag!”. Det har visat sig vara ett lyckokast för eleverna.

Margareta berättar om sitt arbete

Margareta berättar om sitt arbete vid en kommunövergripande projektträff.

 

I den här skolverksamheten har de vänt och upp ned på vad att skriva sig till läsning kan vara. Vanligtvis går vi från ljud till symbol, från symboler till helord. Från fonologiskt skrivande och läsande till ortografiskt. I den här skolverksamheten har de gått från tecken som som stöd, till ord, från helord till delar och ljud. Margareta menar att de har en elev, som hon upplever inte hade kunnat lära sig läsa utan att ha fått arbeta på det sättet och inte heller utan verktyget lärplattan som stöd i processen. Lyssna på Margareta!

Då jag skriver det här inlägget långt efter att vi haft samtalet, vet jag att fler elever i den här verksamheten lärt sig läsa med det här ”omvända” arbetssättet och nu arbetar de med läsförståelse strategier.

Margareta lyfter att något viktigt: Modella. Att alltid visa hur man gör något. Modella är ett ledord i arbetet i särskolan, i all skola menar hon.

Margareta och hennes kollegor har även börjat dela med sig och ta del av vad andra gör på olika sätt. Sociala medier var inget för Margareta före projektet, men nu upplever hon att bland annat Facebook med olika grupper som Appar för särskolan och iPads i skola och förskola stödjer henne i hennes arbete genom den delakultur som lever genom att alla försöker att bidra med sitt perspektiv och sin kunskap. Delakulturen har lett till att kollegorna på gjort studiebesök hos andra i landet. Här är ett litet smakprov på när Södertäljelärare delar med sig av sina erfarenheter till varandra vid en kommunövergripande projketträff. Det är Lotta Pettersson och Päivi Kukkonen som representerar sin grupp i detta klipp. Klippet är gjort med en telefon och då blir ljudet som det blir – men huvudsaken är att huvudbudskapet går fram och det gör det, jag lovar!

Följ Fornbacka särskolas blogg .

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s