När årskurs två börjar forma bokstäver

Vid ett uppföljningsbesök av hur Write to Read projektet gjort avtryck, hålls i och fortsätter att utvecklas fick jag uppleva hur det kan gå till när eleverna börjar att forma bokstäver. På Mölnboskolan har eleverna som nu går i årskurs två, arbetat med sina plattor som komplement i undervisningen sedan de gick i förskoleklassen. Klassens lärare kom med i projektet i januari 2012, då var gruppen en förskoleklass som läraren sedan fortsatt att arbeta med i år 1 och nu i tvåan. Det var ett tag sedan jag gjorde det här besöket som jag beskriver här och nu.

Eleverna har inte format bokstäver med penna och papper tidigare, de har ritat bilder med färgpennor, målat och arbetat med sin finmotorik på andra sätt. Läraren har berättat att det har varit bra att vänta med att forma bokstäverna, för eleverna har kunnat lägga fokus på att skriva – inte att forma – hittills.

Nu har de sätt fart på arbetat med att forma bokstäver, efter Erica Lövgrens koncept (se sid 124 – 131, Med datorn som  skrivverktyg – språk, motorik och bokstavsformer, 2009).

Stöd för bokstavsformer

Stöd för bokstavsformer

Klassen arbetar multimodalt, de använder olika sätt och material för att lära sig att forma det som ska vara bokstäver skrivna för hand. Eleverna skriver texter i Skolstilsappen, där hör de ljudet och ser formen på bokstaven när texterna växer fram på skärmen. De arbetar i par och samtalar om text vad gäller innehåll, struktur, ordval, grammatik i ett naturligt sammanhang. Eleverna arbetar med ljudanalys med stöd av olika appar och annat åskådliggörande- , laborativtmaterial. De spårar bokstäver i mappar som läraren gjort och de arbetar bland annat i Bokstavsordboken. Eleverna arbetar även i iPadsen med att forma bokstäver i appen Bokstavsskolan. Till detta ändamål har läraren köpt in iPadpennor, så att eleverna kan träna på skriva med penna dirket på skärmen. Fördelen är att att det går att göra om många, många, många gånger utan att det för den skull blir fult på pappret. När det känns bra och man har tränat sig, kan man gå över till att skriva på papper.  I rummet finns även stöd för att teckna av olika slag, böcker som visar steg för steg hur man ritar något.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Advertisements

One response to “När årskurs två börjar forma bokstäver

  1. Pingback: När årskurs två börjar fo...

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s