Bland ord, böcker, pennor, papper, lego och appar…

Att skugga lärare som arbetar med språk tillsammans med elever är glädje. Att få uppleva den glädje som varje nytt erövrat ord eller begrepp föder är en ynnest. Jag vet inte om jag får publicera handskrivna elevtexter från just detta klassrumsbesök, så jag låter bli att göra det. Jag vill ändå berätta att elevtexterna blir olika när eleverna skriver för hand och när de får ta lärplattan med appen Skolstil som stöd i sitt skrivande. Ni vet appen med ljudande tangentbord och typsnittet med nästan samma namn: Skolstil Rak. Texterna skiljer sig åt så till vida att den blir mer lättläst, tydligare och mer korrekt med stöd av det ljudande tangentbordet i appen. Eleverna skriver för hand och på iPad, beroende på vad syftet med texten de konstruerar är.

Detta bildspel kräver JavaScript.

I mina samtal med såväl läraren, Marianne Svensson på Brunnsängskolan, som med eleverna i gruppen upplever jag att eleverna blir mer motiverade av att använda lärplattan för att skriva med. Eleverna gillar även att träna svenska språket med stöd av iPaden, idag är det appen Happi och Ordtjuven de arbetar med. De arbetar även med att bygga och konstruera i lego, där det talade språket blir nyckeln till samarbetet. Att måla och rita har sin givna plats i textkonstruerandet, eleverna arbetar lika mycket med sina bilder, som ska förstärka deras texter, som med själva texten. I undervisningen finns det även visst utvalt läromedel inköpt för att arbeta med.

Gruppen har även gjort multimodalasagor i appen Story Creator. Det blir sagor där bild, ljud och text samspelar till en helhet.

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s