Motorik, pekpinne och IT

Att besöka klassrum där undervisning pågår med en kamera är ett sätt att i bild beskriva undervisning. Att prata eller blogga om det är att sätta ord på det jag via kameralinsen uppfattat. Att i uppföljande samtal lyfta och fråga runt det som sker i undervisningen i relation till projektet, leder till att få syn på det lärande som pågår. Jag har förmånen att besöka många klassrum, elever och lärare i deras vardag och här är ett exempel på hur en lärare på Björkäng, Brunnsängskolan använder ny och något äldre teknik.

Eleverna beskriver en bild, det eleverna beskriver skrivs ned i gemensam text, läraren är ”skrivmaskin”, efter det ger sig gruppen ut på bokstavsjakt under lärarens ledning. Texten är väl synlig genom att den projiceras från dator via projektor till vitatavlan. För att alla ska hänga med, att alla ska kunna se vilken bokstav eller vilket ord som omtalas av någon elev, tar läraren pekpinnen till hjälp.

Ny och äldre teknik möts

Ny och äldre teknik möts

När eleverna arbetar i sina skrivarpar, arbetar de vid sina platser och med stöd av iPad, penna, papper och bok. I den här klassen har man valt att arbeta med Trulle. Eleverna skriver texter och letar bokstäver med h i idag. När de letat ord arbetar guppen underlärarens ledning med ljudanalys: Vart finns h-ljudet? I början, i mitten eller i slutet i ordet?

Några i gruppen övar på att knyta skorna, andra övar på att hoppa hopprep såväl hopprep som långhopprep. Här övas motorik samtidigt som man övar på att läsa en instruktion och att förstå begrepp som dubbelt och hälften i matematik. För att ta det till en helhet: Vem vet hur många h-ljud som finns i texten nedan?

Läsa instruktion och förstå begrepp

Läsa instruktion och förstå begrepp

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s