WTR och modersmålsundervisning i litauiska

Återigen fascineras jag av kraften i de multimodala texter som barn, elever och lärare skapar tillsammans med stöd av olika verktyg men där tekniken har en given plats precis som leksaker, pennor, papper, saxar, appar, webben…

Modersmål Litauiska

Läser i Erika Lövgrens bok ”Med datorn som skrivverktyg” (2010, sid. 15):

Eleverna skapar alltså texter och berättelser långt innan de kan alla bokstäver och innan de själva kan ljuda ut orden.

Jag har fått förmånen att följa en lärares undervisning i litauiska. I Svajunes undervisning går det som en dans med alla olika typer av stöd för motviera, skapa lust till lärande, tydliggöra, lyfta fram språket närvarande.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Jag går till uppdraget – läroplanen – och i detta sammanhang vill jag lyfta följande: ”Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva på modersmålet. I undervisningen ska eleverna möta och få kunskaper om skönlitteratur, annat estetiskt berättande och olika former av sakprosa på modersmålet” (Lgr11, sid 87).

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s