Write to Read och lärande på flera nivåer

I projektet Write to Read har vi arbetat på flera nivåer vad gäller lärande organisation:

  • organisationsnivå
  • gruppnivå
  • individnivå

Inte bara vad det gäller den enskilda skolan, klassrummet och elevernas individuella lärmiljö, utan även vår egen. Vi lärare har med andra ord arbetat på samma sätt. På organisationsnivå har vi fortbildat oss gemensamt och kommunövergripande, dels med stöd utifrån dels med stöd av undertecknad i rollen som processledare samt av varandra i det vi benämner som kollegialt lärande.

Lärande organisation, kommunövergripande

Lärande organisation, kommunövergripande

På gruppnivå har vi haft lokala träffar på respektive deltagande skolenhet, där kollegialt lärande har stått i fokus.

Lärande organisation, grupp/skolenhet

Lärande organisation, grupp/skolenhet

På individnivå har jag som processledare genomfört deltagande observationer i respektive lärares undervisning och efter det har vi haft formativa, kollegiala framåtsyftande samtal runt den eller de lektioner som blivit observerade. Samtalen byggger på Lgr11´s intentioner, vår projektbeskrivning och jag har tagit kameran i iPaden till stöd för att fånga ögonblick att samtala runt.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Efter tre år är det nu meningen att skolorna ska kunna ta över processen att skapa sin egna lärande organisation i kölvattnet från projektet. Att fortbilda varandra, handleda och stötta varandra i arbetet med att skriva sig till läsning.

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s