Samtal med lärare #3

En eftermiddag i majmånad 2013 träffar jag Margaretha Ujj, lärare på Fornbackaskolan i Södertälje kommun, för att samtala om projektet och hur det blivit i relation till Margarethas undervisning i en grundskoleklass. Att komma in i Margarethas klassrum är som att komma in i värld av språk. Språk som berikar, bubblar, lever i text, ljud och bild, i samtal, i dialog mellan elever och mellan elever och deras lärare. Även mellan lärare – kollegialt lärande.

Bild Fornbacka 1

Vi sätter oss för att samtala om tiden från när projektet startade den 17 juni 2011 fram till majmånad 2013. Idag ska vi samtala om tiden som sträcker sig från den 17 juni 2011 tills den 8 maj 2013. Jag berättar vad samtalet kommer att röra sig om med stöd av ett dokument som jag och en kollega skapat vilket vi kallat ”Intervjuer Write to Read” – det är ett stöd för få struktur och för att kunna upprepa samtalet vid flera tillfällen.

Margaretha börjar med att säga att verktyget i sig ger fler möjligheter då vi kan variera exempelvis redovisningsformer genom att arbeta med bild och ljud i relation till varandra. Hon menar att eleverna kan få sätta ord, begrepp till / på bilder med tal och då kan vi förstå som lärare hur eleverna tänkt. När jag besökte klassen tidigare under våren  2013, arbetade de i skrivarpar med temat Jägarstenåldern.

Bild Fornbacka Jägarstenålder text

Jag vill peka på något som Margaretha alltid är noga med att lyfta fram:

”PEDAGOGEN ÄR DEN STÖRSTA RESURSEN MED EN ENGAGERANDE OCH STRUKTURERAD UNDERVISNING”.

Lyssna till vårt samtal, så får du ta del av fler av Margarethas reflektioner. Via tjänsten SoundCloud bjuder vi in dig att lyssna på vårt samtal.

https://soundcloud.com/ulrikaj/may_08_2013-001

Margaretha har tidigare blivit intervjuvad i DiU´s tidning (se bild nedan) och hon har föreläst på SKIKT våren 2013 på tema Skriva sig till läsning á la Södertälje modell (se tidigare inlägg).

Margareta i DiU

Texten kommer från DiU´s tidning och skribent är Carina Näslundh.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s