Samtal med lärare #1

En solig måndag eftermiddag i början av majmånad, träffar jag Helen Sjöstedt på Stålhamraskolan för att samtala runt projektet och hur det blivit i relation till Helens undervisning i en grundsärskoleklass. När jag kommer in i klassrummet andas hela rummet kreativitet, lärandet är synligt, det sitter markörer på väggarna som pekar mot att strukturerad undervisning pågår. Helen pekar, visar och berättar om klassens senaste projektarbete runt Afrika.

Vi sätter oss och jag berättar vad samtalet kommer att röra sig om med stöd av ett dokument som jag och en kollega skapat vilket vi kallat ”intervjuer Write to Read” – det är ett stöd för få struktur och för att kunna upprepa samtalet vid flera tillfällen. Via tjänsten SoundCloud bjuder vi in dig att lyssna på vårt samtal.

Efter samtalet avslutar Helen med att påminna mig om att hon egentligen inte ville ha någon lärplatta den där dagen i juni 2011 – på skolan hade de introducerat annan teknik för lärande under skolåret. -”Mac:arna kom i början på mars, tre månader innan jag höll i min första padda”, berättar Helen. Idag är hon glad att tekniken i olika skepnader är ständigt närvarande i undervisningen, men inte för att den bara ska finnas – den ska vara närvarande på ett genomtänkt vis och användas då den ger effekt på lärandet. Fascinerat får jag beskåda klassens fjärilslarver och klassens dokumentation av en puppa som kläcks och blir en fjäril…

Puppa

Läs mer på ”Alla i klassen kan” klassens blogg.

Kommentera

