Att lära sig läsa med stöd av tecken

I mitt arbete som lärare på Fornbacka särskola får jag möjligheten och glädjen att arbeta i en lärande miljö där TSS (tecken som stöd) är en naturlig del av undervisningen. TSS innebär att vi förstärker språket med tecken för att förtydliga för våra elever. Det förenklar för eleverna att lära sig ord och hur språket är uppbyggt så att de själva kan börja  uttrycka sig och kommunicera vad de vill.

Glädjen innebär till exempel att jag fått uppleva när elevs kommunikation/tal kommit igång efter en intensiv period med TSS och visar då också upp läskunskaper som ingen visste fanns. Eller när en grupp av elever från olika klasser uppträder på skolans talangjakt med att teckna till en poplåt som är superinne just nu. Det visar på hur viktigt det är med en fungerande kommunikation och där kan TSS vara ett stort stöd.

Möjligheter till undervisning som innehåller TSS finns hur mycket som helst, och jag tänker att det bara är min fantasi som sätter hinder ibland.

I min klass, som läser enligt särskolans kursplan inriktning träningsskola, använder jag ofta läseböcker som vi skapat själva, och innehåller både text och ritade tecken. Min erfarenhet (absolut inte vetenskapligt belagt) är att många av våra elever först lär sig att känna igen /läsa ordbilder för att senare i utvecklingen kanske kunna dela upp orden i bokstavsljud. Några kanske aldrig når den nivån men då tänker jag att kunna läsa med stöd av tecken också är ett sätt att läsa på. Härligt, och viktigt för självkänslan, att som vuxen till exempel själv kunna läsa en handlingsnota eller med enkla datorprogram kunna skriva ett meddelande. Till vår senaste WTR träff hade jag skrivit ner lite olika dataprogram och appar som jag ofta använder för att skapa undervisningsmaterial och  jag ska försöka lägga en länk till den texten.  Här kommer länken: Tips när man arbetar med TSS.

2013-04-16 07.52.11

De senaste två åren har vi på vår särskola arbetat mer tematiskt kring bokstavs och läsinlärningen. Tematiskt på det sättet att veckans bokstav finns med på många lektioner och ämnen under veckan men också att eleverna arbetar tillsammans med elever och vuxna från andra klasser än sin egen. Det ger dem en möjlighet att kunna generalisera sina kunskaper och få ta del av andra elevers kunskaper.

Veckans bokstav presenteras alltid tillsammans med tecknet och likaså veckans ord. När jag som pedagog säger D så försvinner ljudet ganska snart men jag kan hålla kvar tecknet hur länge som jag vill.  Att teckna innebär också att ett sinne till ,synen, används och jag tänker att elever har olika sätt för inlärning.

Här handlar det om bokstaven D och ord som vi tänkt är lätta och användbara för våra elever, och viktiga tecken att kunna.

2013-04-18 07.46.25

Övningar vi gör kring veckans bokstav delar vi också lätt med tekniken mellan alla våra fyra klasser. Kring veckans ord skapar vi olika övningar på bland annat smartboarden och i appen Bokstavspussel och mailar sedan lätt till varandra. Det underlättar förstås för oss pedagoger men ger också ett bra kunskaps och erfarenhetsutbyte.

2013-04-16 12.27.56

Att ha roligt när man lär sig nya saker är för mig viktigt för jag tänker att det går så mycket lättare då. Den här övningen på smartboarden med snurran har blivit en riktig hit för våra elever. Den går inte att hoppa över den när vi på tisdagar följer upp våra bokstavsuppdrag vi gjort ute i skogen på förmiddagen i våra bokstavsgrupper inne under eftermiddagen. Spännande blir det att se vilken bokstav snurran stannar på när varje elev får trycka och sedan hjälps vi åt att fundera på till vilken bild den passar. Även här blir TSS ett bra sätt att kommunicera på då alla våra elever inte har ett talat språk men ändå kan förmedla sin kunskap.

Margaretha Persson

2 responses to “Att lära sig läsa med stöd av tecken

  1. Pingback: Att lära sig läsa med tecken.. | iPad i gymnasiesärskolan

  2. Mycket givande att ta del av

Kommentera

