Write to read i matematiken

Vi arbetar just nu med geometri i vår klass. De begrepp som är aktuella i vårt arbete är kvadrat, rektangel, fyrhörning, triangel, trehörning och cirkel. Vi har pratat om begreppen, ritat formerna och byggt figurer med hjälp av de olika formerna som vi sedan har beskrivit för en kompis som har ritat efter beskrivningen. Igår repeterade vi begreppen och vad som var speciellt för varje geometrisk form. Vi pratade om skillnader och likheter, hur vi kunde skilja på en kvadrat och en rektangel. Barnen fick beskriva varje geometrisk form och jag skrev ned deras definitioner av begreppen. Vi läste igenom texten tillsammans på SmartBoarden och därefter var det dags för barnen att själva skriva ned definitionen av begreppen. Texten skrevs sedan ut och klistrades in i deras geometri-bok tillsammans med bilder på de geometriska formerna. Några av eleverna klippte isär varje rad istället för att klippa ut den del av texten som hörde till kvadraten t ex. Det ledde till en hel del lästräning när rätt ord/rad skulle paras ihop igen!

IMAG1138

När vi var klara pratade vi om vilka förmågor vi hade tränat, att vi dels hade tränat på att samtala och beskriva, men framför allt att vi hade arbetat med vår begreppsförmåga. Läs- och skrivträningen blev en bonus!

Ibland glömmer jag bort att vi kan använda oss av de verktyg vi har för att utveckla även matematikundervisningen, men när det väl blir av blir det väldigt bra! Eleverna har verkligen arbetat grundligt med de aktuella begreppen. Vi har  samtalat om dem tillsammans, skapat en gemensam text och sedan har barnen i skrivparen samtalat om begreppen igen under tiden som de skriver och läser igenom sin text. Jag tror att det arbetet gör att de fördjupar sina kunskaper och att de känner sig mer förtrogna med begreppen.

 

Annonser

2 responses to “Write to read i matematiken

  1. Roligt att läsa! Jag jobbar själv med att skriva sig till läsning kopplat i matematiken. Nya idéer väcks hela tiden, oändliga möjligheter.

  2. Christina Benjaminson

    Tänk på att använda begreppen sida och hörn när ni arbetar med de geometriska figurerna.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s