Projektträff 18 april 2013

Den 18 april slår Blombackaskolan ännu en gång upp dörrarna till sin aula för hela Write to Read gänget och vi intar glada i hågen stället. Till den här dagen har alla haft i uppgift att läsa samt skriva om två artiklar ur Bjar/Frylmarks ”Barn läser och skriver”. Alla deltagare ska ha lagt upp sin text i vårt eget sociala nätverk Telgepedagogernas ning. Dagens tema var Write to Read och specialpedagogik.

Dagens program såg ut så här:

  • Introduktion – projektbeskrivningen
  • Tvärgrupper – samtal utifrån inläst litteratur
  • Några appar med special pedagogiskt fokus
  • Teckenkommunikation
  • Så här arbetar jag – ett praktiknära exempel
  • Examensarbete redovisas

Den första delen av dagen ägnade vi till att fräscha upp projektbeskrivningen, för att alla ska ha den med sig i tankarna. Att ta upp den tråden var ett svar på det vi brustit i i projektets senare del: Att hålla projektbeskrivningen levande. Det samtal som fördes tog avtamp i att deltagarna skulle berätta om de avtryck texterna i dagens inlästa litteratur gjort hos var och en. Jag uppmanade alla att ställa hur-frågor till varandra.

18 april Write to Read

Med tanke på dagens tema tittade vi närmare på några appar, som man kan tänka assisterande teknik runt. De appar som låg på vår agenda: Timstock, Fonemo, Story Creator och jag tog upp funderingar runt IntoWords. Dagen fortsatte med att vi tog in teckenkommunikation i Write to Read, vi vänder på begreppen. Skriva sig till läsning blir från delar, ljud, till helheter, ord. Idag tar vi in sättet att tänka helheter, ord, till delar, ljud, med tanke på hur det skulle kunna fungera exempelvis i särskolemiljö för en del elever. Där teckenkommunikation kan bli ett stöd. Allt har en början och så även vi i vårt arbete runt detta spår. Resurscentrums hörselpedagog gjorde en presentation om teckenkommuniktion (kommer i ett eget inlägg) och det byggde vi vidare på med en lärare som visade hur hon arbetar i sin grundsärskoleklass med träningsinriktning (kommer i ett eget inlägg). Dagens inslag runt tecken kommunikation var att så ett frö…

Det allra sista vi fick med oss från dagen, var att två nyblivna lärare redovisade sitt examensarbete vilket de skrivit runt Write to Read projektet (kommer i ett eget inlägg).

Examensarbete

Det var den  sista gången vi sågs i kommunövergripande träff – med alla involverade skolor, skolformer och enheter. Vemod? Ja, på sätt och vis men vilken kraft vi besitter tillsammans. Det goda arbetet som är påbörjat i det stora, kommer att fortsätta i mindre sammanhang med stödprocess från undertecknad fram tills att projektet avslutas i november 2013.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s