NTA <3 Write to Read

I Södertälje arbetar många skolor med konceptet NTA (Natur och teknik för alla) under ledning av Kam Gopie. En av de klasser jag besökte arbetade just vid mitt besök med NTA Vatten och Förändringar. De hade tidigare under veckan undersökt, laborerat, läst, berättat, beskrivit, målat med vattnets olika tillstånd som tema. När jag var på plats påbörjade eleverna arbetet med att beskriva i skriven text vad de gjort i relation till NTA- lådan om vatten och förändringar.

NTA <3 Write to Read

Eleverna arbetar i skrivarpar, den ena berättar, den andra skriver och eleverna turas om att ha båda rollerna. Ett skrivarpar jag lyssnade på hade hittat ett sätt arbeta med text på som gick ut på att den ena sa ordet, ljudade sedan bokstav för bokstav, förklarade ordet  för klasskamraten och klasskamraten å sin sida skrev bokstav för bokstav, mellan varje bokstavsljud tittade kamraten på klasskompisen och ville ha bekräftelse på att den skrivit rätt bokstav…

Att lyckas

Alla skrev, en del skrev sin text med stödstrukturer vilka gavs av läraren, en del skrev med förstärkt stöd av en kamrat – eleverna var mycket stolta när de slutligen kunde skriva ut sin ”rapport” , klistra upp den på ett vackert papper och sätta upp rapporten på väggen. Hur var nu rubriken på inlägget? NTA ❤ Write to Read!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s