Faktatexter i åk 1

Nyligen var jag på besök på en skola där klass 1 hade arbetat med att ta reda på fakta, bearbeta, minnas och skriva en egen faktatext om ett djur. Eleverna skrev i skrivarpar, deras skrivarpar varade inte över tid, alla skriver med alla någon gång med alla. Läraren sköter indelningen i skrivarpar, alla par tar sitt verktyg och sätter fart – allt löper smidigt.

Del av en läsande kultur

Alla elever i klassen är läsare, alla hade deltagit i lärarens påsklovsutmaning: ”Kan du läsa mer än din fröken?”. Min sammanfattande reflektion är att alla elever i den här klassen är medlemmar i läsarnas förening, de är del av en läsande kultur som skolan kan erbjuda. Det blir spännande att följa klassen och se vad de har för utmaningar att ta sig an framgent. Vem vet? Eleverna kanske ger sin lärare en läsutmaning över sommarlovet… -”Kan du läsa mer än klassen?”.

Kan du läsa mer...

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s