Att skriva en faktatext

En lärare i projektet som vars klass jag besöker, ska arbeta med fakta texter. Det är en årskurs 3, läraren kan sägas förbereda sig för att starta upp Write to Read med en etta till höstterminen 2013. Just nu arbetar läraren med att hitta olika sätt att använda iPads i undervisningen. Läraren berättar att det egentligen är projektorn som är grejen, att kunna visualisera för en stor grupp.

Eleverna har fått sin instruktion till att skriva en faktatext, de är fördelade mellan de digitala verktyg som står till buds och det utbryter en febril aktivitet. Alla sätt är bra utom de som inte fungerar, två elever körde sten, sax, påse om vilket djur de skulle skriva sin faktatext om. En annan grupp med elever tänkte utanför boxen och tog resolut ett vilt djur istället för ett husdjur att skriva om.

Åk 3 skriver faktatexter

Jag tog mig runt och dokumenterade, en del elever frågade om tekniken, om appen Book Creator som jag tog fram för att göra en bok om deras arbete i. En del elever skrev i andra ”bokgörar”- appar eller skrev i ett ordbehandlingsprogram.

Här är en länk till den bok som jag gjorde om elevernas arbete – boken gjorde jag i stunden, på plats när lektionen pågick. På så vis lärde vi oss tillsammans: eleverna, läraren och och jag.  Här är en länk till vår bok  – klicka på den och hämta. Hämtas med fördel till iPad i gratisappen iBooks.

Kommentera

