Penna, papper, platta, påsk…

Veckan före påskhelgen fick jag vara med en klass ett i en skola när de arbetade med att ta reda på fakta om påsken. De läste, de samtalade, de diskuterade, de berättade, var och en och alla väntade på sin tur, de ritade, de skrev, klippte, de klistrade…

Penna, papper, platta, påsk...

De som gav avtryck på mig var att alla utan undantag arbetade målmedvetet med sitt arbete, alla visste vad de skulle göra, hur de skulle genomföra sitt arbete, de visste vilka verktyg de hade att tillgå. Några valde medvetet att skriva för hand, några ville skriva på dator, en annan elev började med att rita, en tredje ville ha stödstruktur i form av ett ark med bilder på ägg, tuppar och hönor. Samtalet mellan alla i klassen om påsk som tradition blev ett naturligt stöd, precis som lärarens text på tavlan. Alla elever hade möjlighet att skriva ut sin text, klippa ut den och klistra upp texten intill sin bild. När jag lämnade klassen funderade jag på vad deras nästa steg kommer ett bli?

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s