Hur vet vi vad elever kan?

När jag har varit ute i verksamheter på uppföljning för att se hur projektet tar sig uttryck på olika skolor, i olika klasser, med olika lärare, i olika skolkontexter får jag uppleva mycket olika. För det blir olika i olika sammanhang.

Ett sammanhang som jag varit i har givit mer intryck på mig än något annat under åren med projektet, ett sammanhang i Grundsärskola med träningsinriktning. Ni som läser vet att vi i enlighet med vår projektbeskrivning ska ha fokus på kursplanerna i Svenska och Svenska som andraspråk. I det exempel jag nu ska beskriva, är det svenska och matematik som kommer i fokus.

I Södertälje, i ett vanligt klassrum i grundsärskolan, får jag och min kollega Malin vara med under en elevs arbetspass där lärplattan används. Först ut är svenska. Eleven arbetar i appen Bokstavspussel, orden och bilderna är ur elevens vardag och beskriver de personer som finns runt eleven. Det råder koncentration, en bild på en lärare, eleven duttar på bilden, namnet läses upp. Bokstav för bokstav sätts namnet på personen på bilden ihop och visst – det går ”Superbra”!

Sedan är det dags för matematik och lärplattan är fortfarande verktyget. Nu är det appen Montessori 100 board som är arbetsyta. Eleven ska hitta rätta siffra i ett myller av siffror som inte är i nummerordning, ta rätt siffra och sätta in dem på 100-plattan i nummerordning… Eleven kommunicerar inte genom tal. Eleven tar siffra  för siffra, sätter de efter varandra i korrekt ordning… 1,2,3,4,5….osv. Jag känner att jag vill ta ett foto, för att dokumentera, reser mig, tar ett foto med min iPad, eleven kommer av sig, jag har stört… Vad händer nu? hinner jag tänka.

100 plattan

Eleven tittar nyfiket på min iPad och på fotot, återvänder till sin aktivitet. Jag hinner tänker: Undrar om eleven kommer att hitta tillbaka, till nästa siffra i talföljden… Eleven letar med blicken, tar så rätt siffra och fortsätter att räkna upp till hundra.

Elevens lärare berättar att de tidigare, före det att de började arbeta med lärplattan för den här eleven, inte visste att eleven kunde ramsräkna upp till och över hundra. Lärplattan har givit oss ett ytterligare verktyg för att få syn på vilka kunskaper en del av våra elever besitter. Nya verktyg, ger oss nya vägar till kunskap.

One response to “Hur vet vi vad elever kan?

  1. Alltså. Här sitter jag med tårar i ögonen och läser.
    Detta är mer än stort. Det är historiskt.
    #hejaer

Kommentera

