Årskurs ett skriver

En dag kommer jag till ett verksamhetsbesök på en skola, lärarna säger att de inte gjort så mycket inom ramen för projektet. De uttrycker sig med andra ord, men kontentan är densamma: Inte gjort så mycket…

Det jag ser är precis tvärtom – här skrivs det så det står härliga till!

Elever i årskurs ett i mars 2013 skriver multimodalasagor. En av lärarna säger att det är lite knepigt med tekniken, det hakar upp sig när man inte kan. Mitt i alltihop frågar läraren mig om det är okej om hon mejlar några elevers sagor till mig – det brukar hon göra till elevernas föräldrar… Så var det med den knepiga tekniken, tänker jag. I de två klasser jag besöker på denna skola, känner jag energin i rummen. Det kokar av kreativitet, av rörelse och vilja att lära mer.

Det finns en tanke, den tanken läraren har med dagens arbete är formulerad och delgiven till eleverna såväl muntligt som skriftligt på tavlan. Eleverna vet vad som förväntas av dem. Eleverna diskuterar hur ord stavas, checkar av att de har stor bokstav och punkt. De ritar bilder i sin storyboard, skriver texter till och spelar in sin upplästa text. Det är nog det fnissigaste momentet, att höra sig egen röst… Vilka underbara sagor det skapas!

Ettor skriver sagorAppen de arbetar i i bilden ovan är My Story.

Eleverna skriver även faktatexter. De läser faktaböcker, sedan skriver de en text utifrån där de befinner sig i lärandet idag. Eleverna har arbetat med trädfakta. Motorikövningar står att finna i rummet, i bilden nedan ser vi rönnbärsband. Det är inte lätt att trä rönnbär på tråd!

Ettor skriver faktatexter

Kommentera

