Stöd + struktur = stöttning

Jag har förmånen att få fara till många skolor, ta del av hur arbetet bedrivs, fota, filma, tänka… Det hinner komma många tankar bara under en dag i relation till en skola… dessa tankar tar jag med mig och när jag kommer till nästa skola kan jag se likheter, skillnader, kopplingar mellan de tankar som föds på den ena skolan och de som väcks på en annan skola. Allt i relation till Lgr11, motivation, lärande, läs- och skrivundervisning. Något som slår mig är orden: Stöd och struktur.

Vi lärare tar stöd i styrdokument, i vår profession, vår utbildning, i vår fortbildning, i forskning, i strukturerat stödmaterial, i varandra genom att samverka, genom att följa upp resultat för att förstå hur vi ska undervisa framåt…

Eleverna tar stöd i de strukturer vi lärare skapar, i oss som levande stöttor i lärandet, i de verktyg vi presenterar och som vi erbjuder till användning, i det arbetssätt vi väljer för olika moment, i de material vi erbjuder, eleverna tar stöd av varandra…

För att visa hur jag tänker runt stöttning, gjorde jag en film…

Kommentera

