Projektträff 29 nov 2012

I slutet av november 2012 var det dags att ha en träff där samtliga skolor skulle vara med för sista gången i det här skedet: 16 grundskolor, 4 grundsärskolor och grundsärskolor med träningsinrikting spridda över vår kommun.

Inför den här träffen hade deltagarna fyllt in den enkät vi sänt ut till samtliga deltagare och svaren på enkäten skulle varit inne till den 27 november… men de fortsatte att strömma in under förmiddagen den dag vi skulle ses. Det går att tolka som att deltagarna vill svara och vi fick in fler svar än förväntat.

Dagens program såg ut så här:

13:00 Välkomna till Stadshuset och Trombon
Dagens program & nätverkskoden till SOD Guest
13:10 Sammanfattning av enkäten – Ingela Netz
13:45 Erica Lövgren gör ett utifrånperspektiv på projektet
14:15 Paus
14:45 Inspirationsföredrag med IKT- pedagog Björn Benbasaat från Ekerö
15:45 Skolornas inre utvecklingsarbete: Vad kan vi göra med det vi nyss upplevt? Ulrika Jonson håller i denna del.

  • Hur går vi vidare på vår skolenhet?
  • Vad upplever vi att vi behöver för att kunna gå vidare?

Sammanfattningen av era samtal läggs upp i en dikussionstråd i Ningen.

Projektträff 29 nov 2012

16:15 Samlas för att presentera fortsättningen som det ser ut just nu för Write to Read (Ulrika)
Tack
16:30 SLUT

Eftermiddagen bjöd på ett minst sagt spännande startfält för att nära utvecklingstankar…

Ingela Netz, verksamhets strateg för grundskolorna i Södertälje, hade sammanställt och sammanfattat delutvärderingen av projektbeskrivningen, se pdf —> Write to Read projektutvärderingnov12 .

IMG_4474

Erica Lövgren, vårt processtöd utifrån, gav oss ett utifrånperspektiv på projektet – Erica kommer att berätta mer om sina tankar utifrån i ett eget blogginlägg här på Write to Read bloggen.

Vad är möjligt att lära?

Björn Benbasaat bjöd oss på inspiration runt kreativa appar som kan bidra till att utveckla vårt arbetssätt med multimodalitet med stöd av lärplattan: bild, ljud och film.

Björn Benbasaat

Alla deltagare fick en extra bok i projektet, en liten om bok om stödstrukturer när elever ska teckna. Ord och bild ska kunna samspela, därför är det viktigt att ge eleverna grundförutsättningar för att kunna utveckla sitt bildspråk. Ett sätt kan vara att ge stödstrukturer. Under projektet har vi återkommit till stödstrukturer i olika former, därav tillkom boken ”Teckningstips” i vår litteraturkanon.

Teckningstips

Vi avslutade dagen med att blicka framåt samt att dela ut intyg till de Write to Read pedagoger som gjort sin tredje fortbildningstermin och som fortsätter sitt fantastiska arbete på sina respektive skolor. För att bygga vidare på en lärande organistion handleder dessa pedagoger sina kollegor i arbetssättet. Jag, som projektledare, fortsätter att följa upp arbetet ute på skolorna i kommunen med tankar om hållbarutveckling i en lärande organisation.

När vi plockat ihop våra saker, packat våra böcker och våra lärplattor, släckt lamporna och låtit porten till Trombon slå igen – blickar vi framåt mot ett nytt år med Write to Read där nya tankar omformas till vår praktik.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s