Modersmål – en början

Från hösten 2012 är Modersmålsenheten deltagare i Write to Read projektet. Enheten deltar just nu med lärare för språkgrupperna (i alfabetisk ordning): arabiska, assyriska, bosniska, kraotiska, litauiska, polska, serbiska, spanska,  thai och turkiska.

Förutom att alla lärare deltar i våra övergripande utbildningsträffar, har vi egna träffar en gång per månad då vi tar upp frågor som uppstår vad gäller arbetssätt, inspirerar varandra, visar vad vi hittat, testar, arbetar med kursplanen i modersmål kopplat till det arbete lärarna gör med sina elever ute på skolenheterna. Då modersmålslärarna arbetar vid många skolor har vi ”inne”-träffar på vårt gemensamma kontor. Vid våra ”inne”-träffar har vi med Ia Lindberg, Skoldatateket i Södertälje, som teknisk support. Vi pratar även om arbetssättet för att hitta modersmålsenhetens modell av Write to Read och vi arbetar på ett gemensamt dokument i google drive som skall utmynna i något som vi kommer att dela med oss av med kopplingar mellan Lgr11, kursplanen i modersmål samt arbetssätt och appr som stöd i detsamma. Om du som läser det här inlägget har tips på kreativa appar som passar in i vårt sammanhang, så tar vi tacksamt emot ditt tips i en kommentar till det här inlägget.

Vi delar med oss av höstens arbete i en liten sammanfattande film: träffar, lgr11, bokmärkes funktion, träningsappar, kreativa appar, översättningsappar, dokumentation…

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s