Tankar från Förskoleklassen på Hovsjöskolan

Under hösten har jag, Ulrika, besökt alla verksamheter minst en gång. Vid dessa tillfällen är jag med i klassrummet, deltar i undervisningen, betraktar, funderar, reflekterar, kopplar, utmanar, ber att få undervisa, modellar, skriver, fotar, filmar som dokumentation och mest av allt upptäcker…

När jag vid ett av alla tillfällen i en erksamhet var på Hovsjöskolan, Södertälje, var besöket ett samtal med Förskoleklassens lärare Helga. I relation till projektet har biträdande rektor, för läge åldrar, speciellt efterfrågat att få delta i detsamma med en förskoleklass. Bland annat för att arbeta med verktyget multimodalt: ljud, bild och text med kopplingar till Lgr11 och därmed kunna arbeta  förberedande. I Lgr11 menar Helga att vi hittar syftet på varför vi ska arbeta med lärplattan i förskoleklassen. Helga tar även upp hur hon tänker att lärplattan kan stimulera språkutvecklingen i relation  till modersmålet. Se filmen och hör hur Helga resonerar.

Helga avslutar med att påstå att: -”Barnen får upptäcka sitt eget lärande med det här!”

Filmen är publicerad med tillstånd av de vårdnadshavare som har barn som finns med i filmen (skribentens kommentar).

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s