Projektträff 26 september 2012

En dag sent i september 2012, intar Write to Read projektet teaterscenen Estrad i Södertälje… vi kom tidigt för att installera oss för dagen, bänkraderna gapade tomma… Hur skulle dagen bli? En dag då vi skulle köra en trestegsraket: De nya Write to Read pedagogerna på förmiddagen, alla pedagoger i projektet efter lunch med att dela med sig och sedan planeringsarbete skolvis… Bänkraderna gapade tomma, projektledaren var nervös…

Tomma bänkrader 26 sept 2012

Tomma bänkrader 26 sept 2012

Dagens program såg ut så här:

08:30 Alla Nya skolor Motorik – Multimodalitet , Lgr 11 kopplingar och appar

09:45 Paus

10:15 Ningen genomgång med Malin Fölster & Nya skolor Partanen & Popplet appen progressiv brainstorming

11:30 Lunch på egen hand

12:30 Alla skolor Dela med sig: Startgropar, höjdpunkter och fallgropar: En PechaKucha presentation per skola.

PechaKucha är en japansk snabbpresentationsteknik som ger möjlighet till spännande föreläsningar med flera talare under ett och samma tillfälle. Varje talare presenterar 20 bilder som var och en visas under 20 sekunder. Totalt blir det 6 minuter och 40 sekunder i strålkastarljuset innan det är dags för nästa person att tala. Presentationerna blir koncisa, engagemanget hålls på topp och fler får möjlighet att framföra sina budskap. Vi kommer att använda TeechMeet konceptet med att hålla tiden på sekunden med tidshjälpmedel samt avbryta om så behövs. Allt kommer att filmas i korta klipp.

14.15 Paus

14:45 Lgr 11 kopplingar utvärdera de kopplingar vi gjort sedan tidigare i tvärgrupper mellan skolorna (Plocka upp trådar från litteraturen i detta arbete) ca 40 – 45 min —> Appmatrisen ligger på bloggplatsen

15:15 Ca tid Arbetslagen får egen planeringstid utifrån frågorna: Hur startar vi på vår skola? Hur går vi vidare? Hur förvaltar vi? Hur utvecklar vi vårt arbete tillsammans på våra skola? Tänk in våra förbättringsområden i kommunen.

16:15 Inför arbetet framåt….

Jag, Ulrika, som projektledare hade inte behövt vara nervös alls, den här dagen blev  fantastisk resa i vad skriva sig till läsning kan vara, vad arbetssättet kan göra för enskilda individer, hur vi som lärare kan tänka i nya banor, hur vi kan smitta varandra till att nå nya insikter och att våga prova nya tillvägagångssätt…

Med oss i precessen var Erica Lövgren, hon höll i dagens första pass: ”Motorik – Multimodalitet”.

Erica Lövgren - Motorik & Multimodalitet

Erica Lövgren – Motorik & Multimodalitet

Första delen av dagen dokumenterade vi i Todaysmeet, ett bra och demokratiskt sätt att få med allas tankar, frågor, påståenden, undringar och ett sätt att modella hur ett samtal kan föras via flera kanaler så att fler kan, vågar komma tilltals i en grupp. ( Todaysmeet kan benämnas ”backchannel”, ett sätt att få ytterligare en kanal för kommunikation under ex ett möte, en lektion, en föreläsning etc. skribentens anm.)

Todaysmeet

De ”nya” skolorna i projektet, dvs de som startade sin Write to Read resa i augusti 2012 eller vissa januari 2012, arbetade med tankar som fötts ur Partanens bok ”Från Vygotskji till lärande samtal”. Återigen använde vi appen Popplet (en tankekarts app) för att föra ett öppet samtal från givna påståenden, meningar, ord ur den för dagen inlästa litteraturen.

Progressiv brainstorming

Efter lunch slöt de ”gamla” skolorna upp, dvs de skolor som påbörjat sin Write to Read resa augusti 2011 eller vissa januari 2012, och nu var det dags att dela med sig…

Nästan alla skolor delade äntrade scenen på Estrad, teaterscenen i Södertälje Stadshus, och gjorde presentationer av vad Write to Read blivit på just deras skolenhet, i just deras kontext, i just deras lärande värld. Som vanligt höll vi oss inom Startgropar, Fallgropar och höjdpunkter och denna gång var uppdraget att göra en sk PechaKucha (se förklaring ovan i inlägget).

Den här eftermiddagen speglade ett utvecklingsprojekt i full blommning, trots att hösten var i antågande… Den ena efter den andra kloka genomtänkta, reflekterade presentationen av skolornas arbete. De provade, omprövade tankarna, olika strategier beroende på i vilket sammanhang vi som lärare befinner oss tydliggjordes, tydliga kopplingar till förmågor, alla satte ord på, synliggjorde sina arbeten och arbetssätt… Allt filmades och eventuellt kommer vi att kunna dela med oss av ett axplock från dagens inspiration. Det är en hel del barn som förekommer på filmerna, vilket gör att vi måste måste vara noga med vad vi lägger ut på nätet. Kanske kommer det en klippt film från dagen på sikt. En inspirerande eftermiddag i det kollegiala lärandets tecken. Jag, Ulrika, måste ge bifall till Oxbackskolans ”Jippi!” (se bild nedan).

Jippi! Lätt att kombinera olika ämnen, Bra som underlag för bedömning.

Jippi! Lätt att kombinera olika ämnen, Bra som underlag för bedömning.

När presentationerna började gå mot sitt slut hade vi dragit över tiden, men på något vis gick det inte att störa, inte av avbryta det underbara i kraften av att dela med sig – så vi körde på…

Modersmålsenheten är en av alla utvecklade delar av projektet med lärplattor och multimodlat lärande som vi fick ta del av denna smått fantastiska dag.

Den här delen av dagen avslutades med att flera ”nya” skolor stod upp i bänkraderna, berättade vart de befann sig i sin process och tackade sina kollegor från andra skolor för deras inspirerande berättande!

26 sept 2012

26 sept 2012

Det sista passet vi hade för dagen var att arbetslagen, skolorna, fick gemensam tid att diskutera utifrån givna frågor, för att kunna planera för hur skolorna gemensamt ska kunna arbeta med arbetssättet Write to Read:  Hur startar vi på vår skola? Hur går vi vidare? Hur förvaltar vi? Hur utvecklar vi vårt arbete tillsammans på våra skola? Uppmaningen var att tänka in våra förbättringsområden i Södertälje kommun: Språkutvecklande arbete, IKT som  pedagogisk resurs och Inkluderande arbete- elever i behov av särskilt stöd. Den upplevelse jag, som projektledare, fick var att skolorna hade ett behov av att samtala runt just hur:et på flera plan.

Jag vill avsluta mitt inlägg om projektträffen med alla kommunala grundskolor, grundsärskolor, grundsärskolor med träningsinriktning i Södertälje med en trailer som Malin Fölster gjorde:

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s