Stor glädje när utvecklingen blir tydlig

Idag fick jag uppleva en underbar stund med mina elever! Vi skrev texter om hur en bra kompis ska/ inte ska vara och ett av skrivparen kämpade mer än andra. De ljudade och ljudade och bokstav för bokstav kämpade de ihop en mening nästan helt utan min hjälp. De frågade om jag kunde läsa och det gick lätt, mycket lättare än vanligt. Dessa elever befinner sig någonstans mellan spökskrivande och mer utvecklat skrivande, de balanserar på gränsen och kämpar sig framåt med stor energi. Idag tog de ett STORT kliv framåt! I vanliga fall kan jag med hjälp av sammanhanget klura ut vad det står men idag var det inga tveksamheter kring vad det stod. Jag fick en idé om att låta en annan elev läsa texten, en som inte hade varit med och lyssnat under skrivandet, som jag hade. Jag bad en elev komma och läsa texten och det gick utan några som helst problem. Barnen som hade skrivit texten bara stirrade på honom. De trodde inte på att han hade läst vad det stod, det tog några sekunder innan de förstod vad som hade hänt. När det gick upp för dem att de hade skrivit en text som en kompis kunde läsa blev de otroligt glada. Stoltheten bubblade i dem! Jag visade dem hur långt de har kommit sedan terminsstarten och både dem och jag var så lyckliga. Vilken eftermiddag! Det blev ett sånt härligt lyft för de här barnen som kämpar med sitt skrivande.

När skrivning ger läsning

Nästa lektion gjorde jag samma sak med fyra andra elevers texter. De eleverna kämpar också hårt varje gång de skriver och de är noga med att alltid fråga mig vad det står och fastnar ofta när de tycker att de inte kan. Även nu kunde en annan elev läsa elevernas texter och de blev exakt lika stolta som det första skrivparet. De andra eleverna i gruppen blev lika glada för sina kompisars framgång och vi avslutade med ett jättebra samtal om utveckling och hur långt de har kommit på de här veckorna. Det blev en perfekt avslutning på dagen.

De här eleverna får en sådan otrolig skjuts av de digitala verktygen. De kan med hjälp av talsyntes och sin fantastiska ljudningsförmåga kommunicera i skrift med andra barn och vuxna. De skulle ha svårt att göra det utan dessa hjälpmedel men med stöd kan de så väldigt mycket. Det är så härligt att se vad de kan åstadkomma med lite hjälp och med mycket vilja!

Kommentera

