Att läsa/skriva en faktatext

Ipad måste vara ett av de bästa pedagogiska hjälpmedel någonsin. Alla 25 elever i min årskurs 1 har nu ”läst” och skrivit en faktatext om ett svenskt djur. Vi började med att jag tog ett kort på ett uppslag ur en lättläst faktabok och kopplade Ipaden till projektorn. Då kunde vi tillsammans titta på bilden av en spindel och gemensamt läsa texten flera gånger. Vi pratade om skillnaden fakta/skönlitterär text. Sedan gjorde vi en gemensam tankekarta. Med hjälp av den redovisade jag. Efter det var det deras tur att läsa. Alla skrivpar fick ett djur, en bok och en Ipad. På Ipaden hade jag filmat och läst in texten så de som inte kan läsa kunde nu lyssna så många gånger de ville på texten och pausa då de behövde. De skrev/ritade en tankekarta och höll sedan fantastiska redovisningar för resten av klassen.

Nästa dag tog vi fram tankekartan igen. Då var det dags att skriva en egen faktatext. Eftersom de skrev det de sagt dagen innan var det inga större problem att få ner texten. De tog också ett foto på en bild av djuret och infogade i texten. Här blev det en bra diskussion om upphovsrätt mm.

Så nu har vi en fin bok om de vanligaste djuren i den svenska skogen.

3 responses to “Att läsa/skriva en faktatext

  1. Vilken bra idé!!! Måste prova. /Helén

  2. Jag blir jätteinspirerad när jag läser om ert arbete! Vill sätta igång direkt och göra något liknande själv 🙂

  3. Bra berättat och bra tänkt! Här lämnas ingen elev ensam med sin skrivutveckling. De får en modell att jobba efter. Föredömligt 🙂

Kommentera

