Bild

NTA

Nya

Idag har vi fortsatt att sortera fasta föremål. Dagens uppdrag var att noggrant känna på alla föremål och sortera dem efter hur hårda de kändes. Från det hårdaste föremålet till det mjukaste.
Nu när vi jobbat med det här temat ett tag så börjar barnen använda en hel del nya ord som akrylcylinder, plastkub, gummiboll osv. Kul!

Advertisements

5 responses to “NTA

  1. Hur arbetar ni med att skriva i detta sammanhang?

    • Barnen arbetar i par tillsammans med en vuxen och vi fotograferar under hela arbetet. Vi fotograferar antingen med iPad eller digitalkamera i varje par. Ibland fotograferar vi vuxna och ibland barnen. Därefter ser vi till att alla barn får alla bilder i sin dator. Bilderna använder vi först till bildspel så att barnen får möjlighet att se sitt arbete och att i sätta ord på vad de gjort och upptäckt. Vi ser alltid bildspelen i grupp så att vi får öva att tala, berätta, lyssna och turtagning. Därefter väljer barnen vilken/vilka bilder de vill skriva text till. Oftast skriver vi i Pages med talsyntesstöd för det är ett program som barnen är väl förtrogna med. Barnen sätter i år in sina texter i Ma/No boken, förra läsåret hade vi en särskild Nta-bok. Ibland blir det också en gemensam ”händelsbok” till klassrumsbiblioteket.

  2. Säkert en jättedum fråga men hur får ni talsyntes i Pages?

  3. Vilken trevlig och positiv blogg! Den kommer jag börja följa för att få inspiration till min undervisning. Jag hoppas att vi också får ipads att arbeta med snart, det verkar så roligt!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s