Skolstart

Första veckan i skolan har passerat i rekordfart! Ettorna kom förväntansfulla till skolan i måndags och ville sätta full fart på en gång. Vi började veckan med att göra en bok tillsammans i BookCreator där vi skrev om vad eleverna vill lära sig i ettan. Vi diskuterade först i grupp vad de ville lära sig, därefter tog jag en bild på alla elever. De fick berätta en gång till vad de ville lära sig och jag skrev ner vad eleverna sa. Ipaden var kopplad till SmartBoarden så att eleverna hela tiden kunde följa det jag skrev. Vi fick oss några skratt när jag skrev fel och det blev väldigt konstiga ord! När jag skrivit ner vad eleverna berättat fick de läsa in texten. Resultatet blev en jättefin bok där alla elever finns med i bild, text och ljud. Alla hade jätteroligt under tiden och det blev en jättebra aktivitet som skapade bra band i gruppen. Det ger en speciell känsla att skapa något tillsammans.

Eleverna har under veckan velat berätta om vad de gjort under sommaren, därför fick de i uppgift att skriva om ett sommarminne. Två och två satte de ivrigt igång att skriva om sin sommar. Klassrummet fylldes av elever som ljudade ord och försökte hitta rätt bokstav. Vissa elever skriver redan medan andra får försöka släppa tanken att de inte kan skriva. Vi har diskuterat mycket kring det och jag försöker få barnen att tänka att alla kan skriva, men att vi nu ska lära oss skriva så att andra förstår. Jag ser att många låser sig då de fastnar i tankar om att de inte kan skriva, jag vill att de ska släppa alla hämningar och prova. Jag kan redan nu se hur de växer när de vågar prova och ser att de kan.

Barnen har ivrigt jobbat på med skrivandet tillsammans och stöttat varandra på ett bra sätt. När de var klara med sin text läste de upp den för mig och jag skrev under deras text vad de hade skrivit. Därefter skrev vi ut texten för att arbeta med att leta bokstäver. Medan eleverna målade bokstäverna tränade de på bokstavens ljud, om någon inte visste hur en bokstav lät/såg ut var en annan elev snabbt där och hjälpte till. Det var en fröjd att se hur de arbetade flitigt och hjälpte varandra!

20120824-233050.jpg

Det ska bli jättespännande att se hur eleverna utvecklas och hur deras skrivande tar form mer och mer under terminen. Jag vet inte vem som är ivrigast när vi börjar skriva, jag eller eller eleverna. Jag ser fram emot kommande veckor där vi får utveckla vårt arbete ännu mer!

One response to “Skolstart

  1. Pingback: Skolstart fylld av aktiviteter, nu blickar vi framåt… « rektorjesper

Kommentera

