Tredje terminen…

iPaden bränner under fingrarna… Keynote, iMovie, AutoRap, bildrullen, AvidStudio, Safari, You Tube, Lgr11, kursplanerna i pdf format i vBookz PDF Voice Reader har gått varma… De sista timmarna innan vi kör all in Write to read i Södertälje – det är termin tre vi startar upp inom projektet och det är den sista terminen med projektet…

I våras fick jag uppdraget att sätta ihop erbjudande till alla Södertäljes kommunala skolor om att delta i Write to Read projektet från hösten 2012. Det blev erbjudanden om två olika paket. Ett paket till de skolor vilka inte varit involverade tidigare och ett paket till alla skolor med fokus på nyanlända elever och deras lärare. Utöver det fick jag i specialuppdrag att sätta ihop ett erbjudande till Modersmålsenheten. Paketen innehåller utbildning i  from av föreläsningar, workshops, seminarier, handledning, klassrumsbesök, uppföljning, litteratur och teknik.

I juni gick erbjudandena ut till rektorerna och svar lät inte vänta på sig: Alla svarade och svaret var: Ja, vi vill delta. Flera rektorer frågade om de kunde köpa in egna litteraturpaket, egna teknikpaket och på så vis få med fler lärare… Vad svarar man på det? Självklart!

Under sista veckan som passerat har jag, med hjälp av kollegor, packat paket till respektive skola, skrivit listor, lämnat ut paket, kört paket, roddat med allt som berör ett projekt som vuxit från fyra skolor till en hel kommun på tre terminer – ett och ett halvt läsår… Växtvärk? Risken finns. Det finns även goda sidor som växer. En av dessa goda sidor är när jag får meddelanden från lärare som varit med från start i projektet och de berättar att de ska handleda sina kollegor i arbetssättet. Det är glädjande att projektet får eget liv utanför ramarna, att det växer till sig på varje skola i den kontext som lärarna befinner sig i tillsammans med sina elever. Även om utgångspunkten var lika, blir arbetssättet olika på alla skolor med samma styrmedel: Lgr11.

Det är inte utan att jag har nerverna utanpå idag, de sista skälvande timmarna innan vi kör igång igen… En styrka är att när vi startar upp denna gång har vi erfarenheter inom projektet att använda oss av: Höjdpunkter och Fallgropar är våra käpphästar att dela med oss av till varandra. Vi har lagt till Startgropar sedan förra hösten och vi delar med oss av dem också. En annan inspiration vi har inför denna Startgrop är vår Appmatris – ett stöd och inspiration till hur skolorna själva kan bygga sina ”appkanons”. En appkanon är en samling appar tydligt knutna till Lgr11 och kursplanerna för respektive skola eller arbetslag. Denna kanon kan utgöra en bas för arbetslaget över vilka appar de arbetar med och framför allt: Hur och varför.

Just nu, inför morgondagen vill jag dela med mig av ett citat ur Digitalis Filosofi av Winter & Johansson  (s. 64, 2009) som jag upplever som tänkvärt i vårt sammanhang…

Det gäller alltså att vara  väldigt klar över vad det är i det gamla och beprövade, som verkligen är värdefullt och hur detta  kan användas för att ge sammanhang åt det som är nytt

Dags att låta tangenterna vila….

Vad har vi? Nu kör vi!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s