Filmtajm i grundsärskolan

Filmtajm!!! # 1

När jag gick lärarutbildningen för snart 17 år sedan så var det barns läs- och skrivutveckling som intresserade och fascinerade mig mest. Hur gör man för att barn ska lära sig läsa och skriva och samtidigt tycka att det är så roligt att de inte vill ge upp? Hur får man barn att känna sig som stolta läsare med självförtroendet i behåll? Hur gör man för att behålla deras vilja att berätta om viktiga saker? Det här är frågor som jag ständigt återkommer till i mitt arbete. Ibland blir jag fartblind och tappar fokus när vardagen är för krävande men när jag tillåter mig lite reflektionstid så dyker frågorna upp igen. Hur gör man…

Efter att ha arbetat 15 år i grundskolans år 1-3 så fick jag möjligheten att börja arbeta i grundsärskolan. Ett fantastiskt roligt, spännande och utvecklande arbete. Uppdraget är förstås att eleverna bl.a ska lära sig läsa och skriva och utveckla den förmågan så långt det är möjligt. Hur kan jag ge den här elevgruppen bästa förutsättningar för utveckling är något jag funderat en del kring. Hur kan en läs- och skrivundervisning utformas som är begriplig, tydlig och konkret? Jag har ännu inte alla svar på den frågan, men här kommer jag att berätta om en del av vad vi gör i klassrummet.

Som en del av min läs-och skrivundervisning har vi i klassen under de  senaste två åren skapat många olika slags filmer. När vi arbetar med våra filmer står barnens berättande och skapande i fokus, en härlig kombination tycker jag. Arbetet med att göra film är en väldigt kommunikativ och gruppstärkande process där vi vuxna är medskapande på ett för mig väldigt tilltalande sätt. Vi kommunicerar, producerar och lär tillsammans. Barnen lär av oss vuxna, de lär av varandra, vi vuxna lära oss också av barnen och vi vuxna lär också av varandra förstås. Vi samtalar, berättar, argumenterar, klargör, beskriver, uttrycker åsikter…Vi arbetar i demokratiska arbetsformer och försöker komma överens, alla får möjlighet att lämna förslag, alla är med, alla kan…Det är en härligt skapande process!

När vi producerat våra filmer har vi har arbetat med flera olika IT-verktyg. Power Point och Photo Story 3 på PC, iMovie på Mac och Animoto som är web-baserat. Det här läsåret har vi arbetat mest med iMovie. Alla elever har egen dator där programmet finns och under den våren har vi fått hjälp av Elisabet Jonsved på Kulturskolan för att utveckla elevernas förmåga till digitalt berättande. Arbetet tillsammans med Elisabet har verkligen ökat IT-kompetensen rejält både hos eleverna och oss vuxna.

Kommentera

