Projektträff 5

I slutet av mars var det dags för proejktträff 5. Till denna träff hade alla deltagare i uppdrag att läsa ”Den meningsfulla språkväven” (Lindö) samt att skriva om de tankar det lästa väckte hos oss. Dessa tankar kopplades i deltagarnas inlägg i vår community till arbetet i vardagen i klassrummet och i relation till projektet. Det är en fröjd att läsa alla lärares kopplingar mellan litteratur och arbete – de tankar som dyker upp. Tanken med att läsa just denna titel är att vi arbetar med multimodalitet: allt från vattenfärg via film till blyertspennor.  Lindö skriver om berättelser i multimodal gestaltning på sid. 58 i sin bok. (…) ”En självklarhet i dagens skola är att låta barnen använda sig av olika multimodalaverktyg i den skapande processen” (…) vidare omtalar Lindö datorn / pekplattan som berättarmaskin (sid 59) och det kopplade vi till på vår projektträff den 20 mars på Campus Telge.

Dagens innehåll var:

  • Landskapet för ASL (att skriva sig till läsning)
  • Pluggsugen? Kursen: Dokumentera, dela läs- & skrivprocesser
  • Grupp med Erica Lövgren för ”nya” skolor i projektet som kick start för att skriva sig till läsning
  • Grupp med Ulrika för ”gamla” skolor i projektet med Lgr11, kopplingar & arbete i vår community
  • Litteraturseminarium runt ”Den meningsfulla språkväven”
  • Att dela med sig av Startgropar, Höjdpunkter & Fallgropar
  • Att arbete med med text som film i iMovie  – Emmy workshoppar
  • PISA
  • SETT mässan 2012 – som nästa nätverksträff
Advertisements

One response to “Projektträff 5

  1. Pingback: Projektträff 5 | Write to Read med iPads | Skriva sig till läsning | Scoop.it

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s