Nya perspektiv på Write to Read

Nyss hemkommen från SETT-mässan, fulladdad med tankar och inspiration landar jag i soffan efter en lång dag. Det snurrar runt många tankar i huvudet just nu, men några saker har bitit sig fast mer än andra och de tankarna vill jag dela med mig av! Under eftermiddagen lyssnade jag på en föreläsning av Sara Penje och Annika Agelii Genlot som arbetar i Sollentuna kommun. De berättade om sitt arbete med write to read (STL 2.0 som de kallar det. Kärt barn har många namn!) och de erfarenheter som de samlat på sig. De berättar om precis det vi ofta ser hos eleverna, nämligen en ökad motivation och skrivglädje. Det är nog den faktor som ofta nämns först av allt, att elevernas lust och motivation ökar. Jag tänker att det också är den viktigaste faktorn. När elevernas motivation och skrivglädje ökar, ökar ofta textmängden vilket jag ser som en stor framgångsfaktor.

Jag fastnade speciellt för två saker under föreläsningen. Den första var hur de arbetade med att synliggöra elevernas texter för varandra. De skapade ett ”krypin” för klassen i Google Sites, där alla elever kunde gå in och skriva. Här lade eleverna upp sina texter i de olika ämnena och kommenterade sedan varandras arbeten. Jag tycker att det var ett fantastiskt sätt att låta eleverna delge varandra sina texter på! Det var inspirerande att se hur eleverna kommenterade varandras texter och gav varandra beröm. Och precis som de sa på föreläsningen: ”ett beröm som någon skriver till dig bär du med dig under längre tid än det någon säger till dig, och du kan också gå tillbaka och läsa det igen.” Eleverna uppskattade verkligen att ge och få kommentarer och det är något som utvecklar deras skrivande ännu mer.

Den andra saken som jag fastnade för var hur de integrerade write to read i matematiken. Det var för mig en viktig påminnelse om att vi kan, och bör, använda oss av WtR i alla ämnen. Jag har använt datorn och iPaden en del i matteundervisningen men fick idag tips på sätt att arbeta som jag inte tänkt på tidigare. En av förmågorna i matematiken är kommunikation, och genom att väva in WtR i matematiken fick eleverna träna på just detta. Sara och Annika visade exempel på hur eleverna fick skriva räknehändelser på datorn/ipaden och att de även fick skapa egna övningar som de la upp på siten. De gjorde t ex egna talmönster som de delade med sig av till varandra.

I kursplanen i ämnet svenska står det att ”språk är människans främsta redskap för att tänka, kommunicera och lära” (Lgr11 s. 222). Språket är en del av allt vi gör inom skolan och därför borde WtR integreras i alla ämnen. Tack Sara och Annika för denna viktiga påminnelse!

/Johanna

Kommentera

