Klivet in i bloggvärlden

För snart två månader sedan fick jag frågan om jag ville vara med i Write to Read projektet. Jag hoppade ivrigt in i projektet och har lärt mig massor sedan dess. Det har varit några roliga, inspirerande och lärorika veckor hittills. När jag fick frågan om jag ville blogga om våra erfarenheter på skolan tvekade jag inte en sekund! Jag ser bloggen som ett bra verktyg för reflektion, genom att sätta ord på det vi gör i klassrummen lär jag mig mycket om elevernas processer och min egen undervisning. Att fler kan ta del av mina erfarenheter, dela med sig och att vi kan lära av varandra är en bra bonus!

Jag arbetar som resurs på Vallaskolan och får på så sätt chansen att följa och delta i arbetet i alla tre klasser. Jag kommer att blogga om det vi gör i undervisningen och tankar som dyker upp kring detta. När vi startade arbetet i klasserna använde vi oss av Mental note. Jag tycker att det är en bra och enkel app att använda. Jag tycker om appar där barnen kan kombinera bild och text, något barnen kan göra i Mental note. Eleverna fick bekanta sig med appen genom att ta kort på och intervjua varandra i par. Det var ett roligt sätt att starta på och testa de olika funktionerna som finns. Det är så härligt att se hur eleverna ivrigt samarbetar och lär sig av varandra. Många upptäckte snabbt att de även kunde läsa in det de skrivit och när vi kopplade paddorna till SmartBoarden kom många stolta elever fram och läste upp sin text för kamraterna. Jättekul!

Inspirerad av förra träffen i WtR-gruppen satte jag mig veckan före påsk och skrev ner tankar kring appen och Lgr11-kopplingar som snurrat i huvudet de senaste veckorna. Det är något som jag rekommenderar alla att göra! Det är väldigt lärorikt att sätta ord på och synliggöra allt det som snurrar i huvudet, men också viktigt för att på ett tydligt sätt se hur arbetet kopplas till läroplanen. Det som fastnade i mina tankar är möjligheterna att arbeta med multimodala texter, att kombinera text (skriven och talad) och bild. iPaden ger många, många möjligheter till detta! Vilka är era bästa tips?

One response to “Klivet in i bloggvärlden

  1. Johanna, skulle du kunna blogga vad du kommit fram till i kopplingar mellan Lgr11 & Mental Note och det arbete eleverna gör. Jag upplever att många som följer vårt projekt är intresserade av hur man kan göra samt att det är ett sätt att modella Lgr11-kopplingar. // Ulrika J

Kommentera

