Diktskrivande på iPad i år 1 och år 2

Jag har nyligen läst boken Till dig en blå tussilago (Wolf, 2004) som handlar om diktskrivande i skolan. Jag har provat några av de övningar som Wolf beskriver i slutet av boken. En av övningarna kallas ”Den magiska dörren”.

I boken finns en exempeldikt och den läste jag för eleverna. Efter det fick de fundera på vad det innebär att något är magiskt. När eleverna delats in i par fick de tillsammans bestämma om det var bra eller dåliga/otäcka saker bakom deras magiska dörr. När de funderat en stund delade jag ut iPads så att de kunde börja skriva.

Dikterna blev bra, även om några elever alltid skriver kort och säger ”Jag är klar!”. Då får man ställa vägledande frågor om hur det låter/luktar/ser ut bakom den magiska dörren. Övningen är fri och det finns ju inget rätt svar på vad som finns bakom dörren – bara fantasin sätter gränser!

De elever som blev klara när det fanns tid kvar av lektionen fick rita en bild under sin dikt i MentalNote.

Pojke år 2.

                                               Pojke år 2.                           Flicka år 1.

3 responses to “Diktskrivande på iPad i år 1 och år 2

  1. Emmy, har du någon exempelbild från dessa dikter som du får lov att dela med dig av för elev & dess föräldrar? Jag upplever att fler än jag skulle vara intresserade att se ett arbetsexempel från ert diktskrivande. // Ulrika J

  2. Sådär, nu har jag lagt till några exempel.

  3. Härligt, det blev levande!

Kommentera

