Nya Write to Read skolor

Projektträff 3

Efter en lång vinter med arbete i projektet i skolverksamheterna, var det dags att starta upp del två, termin två av Write to Read. Återigen erbjöds skolor att delta i ett projekt som växer och det i en lärande gemenskap. Den 25 januari 2012 var det dags att starta en ny omgång med introduktion till att skriva sig till läsning med stöd av teknik och alla de material vi behöver för att skapa skriv- & läslust hos våra närmsta medarbetare: eleverna.

Wasaskolan

En heldag i Pedagogiskt centrums alldeles nya lokaler tillsammans med Erica Lövgren som inspirerade de nya skolorna i arbetssättet. Undertecknad inspirerade runt tekniken, Lgr11 kopplingar till appar, att arbeta i en community, att koppla till litteratur samt att inspirera till inkluderande och språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i förlängningen på att skriva sig till läsning. Självfallet blev det lärande samtal och funderingar kring Lgr11 och appar som kan användas i lärandets tjänst.

Teknik i lärandets tjänst

Än en gång gick vi igenom den litteratur vi läser, arbetar med och diskuterar i koppling till projektet. De titlar alla får, arbetar med och omsätter i sitt arbete är:

  • Med datorn som skrivverktyg – språk, motorik, och bokstavsformer av Erica Lövgen
  • Från Vygotskji till lärande samtal av Petri Partanen
  • Greppa språket  – ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet – Skolverket
  • Den meningsfulla språkväven av Rigmor Lindö
  • Barn läser och skriver red. Bjar & Frylmark

samt ”Spökägget – Att läsa och skriva i förskola och skola” av Andersson, Svantesson, Fast, Roland och Sköld.

I denna startgrop har vi med lärare som undervisar i årskurs 3 idag och som kommer att undervisa i årskurs 1 till hösten 2012. Det finns även med en skola som startar termin 2 i årskurs 1 med arbetssättet samt en Förskoleklass vilken smyger igång och kommer att fortsätta arbetet med samma lärare i årskurs 1. Skolorna har olika upptagningsområden, olika förutsättningar med tillgång till infrastruktur vad gäller nätuppkoppling – men det som kännetecknar alla skolor är att alla har samma mål: Fonologisk medvetenhet.

När vi gick hem den 25 januari 2012 var ytterligare fem Södertäljeskolor på väg in arbetssättet…

/ Ulrika

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s