Muntligt berättande med Story Cubes

Idag har år 1 på Soldalaskolan arbetat med Story Cubes. Jag fick tips om appen från min fd kollega Lisa (som bloggar på http://pantalaimoneandbooks.blogspot.com/search?q=story+cubes). Appen innehåller tärningar med bilder. Lisas blogginlägg innehåller en video där de verkliga tärningarna visas. Appen fungerar på samma sätt även om tärningarna är digitala.

Jag satte mig tillsammans med tre eller fyra elever i taget så fick de testa att slå tärningarna. Sedan skulle de berätta en saga utifrån bilderna. Detta är en övning i muntligt berättande, så tanken var inte att de skulle skriva ner något.

Jag rekommenderade att de skulle flytta tärningarna till ena sidan när de sagt något om dem, så att de visste vilka de hade kvar att säga något om. Berättelserna blev fantasifulla med brev som brann upp och pyramider som sov.

Några hade svårt att hitta på berättelser. ”Jag vet ju inte vad som hände sen?!”. Andra berättade väldigt nära bilderna, till exempel ”Det kom in ett huvud genom dörren”. Det var intressant att se att några flyttade tärningarna utifrån vad som hände. Om de berättade om en blixt som slog ner i någons huvud, så flyttade de tärningen med blixten och lade dem över bilden på huvudet.

Det var tydligt att alla inte är vana att fantisera ihop sagor eller berättelser. Det fanns inget uttalat krav på att de skulle använda alla tärningar ändå var det några elever som inte lyckades eller ville berätta en historia. Det visar att det är viktigt att träna på muntligt berättande, och att det inte är självklart att alla har med sig ”berättande” hemifrån.

2 responses to “Muntligt berättande med Story Cubes

  1. Intressant 🙂 Det är jätteviktigt att de får öva sig i att berätta och att använda sin fantasi. Jag har mött många barn i jobbet som har jättesvårt att vara kreativa och fantisera ihop berättelser. Tror detta kan vara ett bra sätt att få igång kreativiteten 🙂

  2. Testade detta med sjuorna idag som jag har ”SvEng” med. De blev förtjusta i appen och ville inte sluta berätta sagor för sina klasskamrater.

Kommentera

