”Cådi såver”…

Erica Lövgren tar in begreppet multimodalitet, olika typer av texter och Åbo Akademi tar oss med in i begreppen multilingualitet och multilitteracitet. Det vill säga att : ”läsning och skrivning sker med hjälp av olika medier och med kombination av olika språk” (Intelligent på tangent 2011, s. 12) . Precis som Åbo akademi så framsynt pekar på är många elever på våra skolor idag flerspråkiga vilket speglar sig i skolans arbetssätt samt i vårt projekt Write to read med iPads.

Även Rigmor Lindö (Den meningsfulla språkväven 2005 ) påtalar vikten av att låta barn / elever använda sig av multimodala verktyg i den skapande processen.  I det här klippet berättar  specialpedagogen från Fornbackaskolan hur de bygger med lego och utifrån samtalet bygger två elever, från olika årskurser, sin berättelse. Det är som om legobitarna blir en symbol för berättelsens byggstenar, och inte enbart används istället för att måla en bild. Det är som om legobitarna sedan stödjer eleverna i att driva berättelsen framåt.

De kopplingar jag spontant gör till Lgr11 Centralt innehåll för åk 1-3 är:

  • Att lyssna och återberätta – samtalssituationer
  • Berättande texters budskap, uppbyggnad och innehåll. Hur en berättande text kan organiseras med inledning, händelseförlopp och avslutning (…)
  • Samband mellan ljud och bokstav
  • (…) Skriva på dator

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s