Spökägget, skrivprocessen och systematiskt kvalitetsarbete

På Tavestaskolan har lärarna satt igång arbetet med ”Spökägget”, ett arbetssätt att ge eleverna möjligheter att utveckla sina skriv- & läsfärdigheter i ett meningsfullt sammanhang där de kan utveckla sitt språk och sin fantasi i ett lärande samspel med vuxna och andra elever (”Spökägget – att läsa och skriva i förskola och skola” från Natur & Kultur ingår som litteratur i projektet). Stödet av andra finns i miljön för den elev och / eller de elever som behöver det – tillsammans blir vi bättre kan ses som grundtes. Arbetssättet, som det kittar i vårt Write to Read projekt, kan sägas kännetecknas av fokus på de prioriterade utvecklings- eller förbättringsområden vi har i vår kommun läsåret 2011/2012: Språkutvecklande arbete, Inkluderande arbete – elever i behöv av stöd samt IKT-  en pedagogisk resurs. Bilden nedan är en del av det dokument vi använder i vår kommun för systematiskt kvalitetsarbete 2012/2013.

I You Tube klippet delar lärarna med sig det inledande arbetet ”Spökägget”, före det att skrivprocessen tar vid. Vi kommer med största sannolikhet att få följa skrivprocessen som nu tagit vid.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s