En övning med år 2

Nu vill jag berätta för er om min senaste lektion med år 2. Jag har lånat en övning som Erica Lövgren beskrivit i Med datorn som skrivverktyg – språk, motorik och bokstavsformer (Bonniers 2009). Övningen går ut på att eleverna får en given start på meningar, i detta fall: Vi kan.. och Vi kan inte…

Eleverna arbetade två och två och började med att ställa frågor till varandra. Kan du spela fotboll? Kan du köra bil? Är det något du inte kan göra? Och så vidare. Bra träning i att formulera frågor förstås! Några elever valde att skriva ner frågorna och svaren på sina papper.

När parets enats om någon eller några saker som de båda kan göra, och något som de inte kan göra är det dags att rita en bild på ett papper. Sedan lägger de in bilden i iPaden i MentalNote eller Pages. Min erfarenhet är att eleverna är noggrannare om de får rita bilden först. Jag tror att det är för att om de får skriva på iPaden först och sedan rita bild till så är det ”roligaste redan gjort”. Efter fotograferingen av bilden ska de förstås skriva vad de kan och vad de inte kan.

Övningen har en tydlig koppling till det Centrala Innehållet till Svenskaämnet i Lgr11. Framför allt är det

– Språkets struktur med stor och liten bokstav, punkt, frågetecken och utropstecken samt vanligt förekommande ord i elevnära texter.

– Skapande av text där ord och bild samspelar.

– Enkla former av textbearbetning, till exempel att gå igenom sin text och göra förtydlingar.

– Skriva på dator.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s