iPaden skapar dialog mellan elever

Den här veckan fick eleverna i uppgift att skriva i MentalNote om något som de gjort på jullovet. De arbetade i par. Vi lärare gick runt i klassrummet och hjälpte till eller ställde frågor när eleverna behövde hjälp med att komma på vad de skulle skriva. När jag gick omkring hörde jag hur två flickor diskuterade. Det var framför allt den ena flickan som fick hjälpa den andra, eftersom hon hade svårare med skrivningen. Jag funderade på om deras dialog var lika bra även när jag inte var närvarande (eller om de då ibland pratade om annat).

Jag tog fram min iPad och satte igång ljudinspelningen och ställde den i närheten av flickorna. Jag har nu transkriberat deras dialog och det är fantastisk läsning. I Vygotskijs anda kan man tydligt se hur den svagare eleven tar hjälp av en kompis som kan mer. Tillsammans lyckas de skriva om nyårsafton. Den starkare eleven tycks inte tröttna på sin kompis frågor, utan hjälper snällt till med att peka ut alla bokstäver och ljudar ordet för att leda rätt.

Här kan du läsa dialogen —>  Transkribering

2 responses to “iPaden skapar dialog mellan elever

  1. Tessan Åkerblom Det är därför jag ofta förespråkar att barnen sitter minst två och två tillsammans eftersom den kommunikation de genomför mellan varandra är minst lika viktig om nu inte än viktigare än att lära sig olika digitala verktyg att kommunicera på. Spännande att se att Ipaden kan fånga detta lärande och på så sätt även finnas med i bedömningar, portfolios och IUP:er. Fantastiskt att få ta del av dessa barns lärande och tålamod.

  2. Margareta ljungberg

    Vi jobbar så i förskolan. Barnen arbetar med att lära sig att de kan, på ett positivt sätt, ta hjälp av varandras styrkor i ett gemensamt arbete.

Kommentera

