En Write to Read berättelse

I det här projektet delar vi med oss i vårt eget sociala nätverk Telegepedagogernas ning. I nätverket har vi en egen grupp, där vi funderar högt, får respons, frågar, svarar, delar med oss av vad vi gör, delar apptips, skriver vad vi funderar på runt den litteratur som vi läser i projektet… Ibland kommer det beskrivningar av vad Write to Read pedagogerna genomför för övningar med eleverna, en blid av hur vardagen ser ut. I projektet finns det inget krav på att lärarna måste blogga officiellt, som på den här bloggen, det gör de som känner att de själva vill göra det. Jag, Ulrika Jonson, dokumenterar projektet på denna blogg & Erica Lövgren är medskribent. En pedagog har hittills velat skriva här på bloggen och det är hennes arbete ni kunnat följa i de senaste inläggen.

Idag tänkte jag dela med mig av en annan pedagogs ögonblicksblid från arbetet i klassrummet. Pedagogen har givit sitt tillstånd till att vi publicerar texten här, även om pedagogen själv inte skriver här – ännu!

Så…

”Hej alla!

När Ulrika var hos oss på Soldala i december så visade hon appen ”Sock puppets”, där man kan göra korta sagor eller dialoger mellan olika figurer. Blev inspirerad och fick genast en ide inför vårterminens uppstart.

Appen Sock Puppets

Appen Sock Puppets

Så idag, barnens första skoldag efter lovet, använde jag mig av denna app i vår morgonsamling. Jag hade spelat in så att handdockan ”Grisa” höll i vårt upprop, först fick barnen se en sekvens där ”Grisa” vaknade till mobilalarmet på morgonen, för att sedan vara i skolan och förbereda sig för första mötet med barnen. Grisa sjöng vår morgonsång, hade upprop och berättade för barnen vad de skulle göra idag. Barnen var så förundrade över hur hon kunde veta vad de hette! Hon avslutade med att säga att hon själv inte skulle vara med utan att barnen fick vara med Tina…för annars skulle nog alla bli väldigt förvånade!

Det blev en väldigt härlig start både för mig och för eleverna! De flesta var helt med och svarade Ja under uppropet när deras namn sades. Min tanke i förlängningen är att de själva ska kunna göra berättelser/händelser/dialoger med hjälp av detta verktyg. Kanske skriva ett manus i mentalnote eller anteckningar för att sedan spela in i Sock puppets, enskilt, i par eller grupper, då man kan använda upp till fyra karaktärer i samma ”story”.
Det var allt för denna gång! Tina – Soldalaskolan år ett”.

Än en gång blir jag förstummad av själva berättelsen, en Write to Read pedagogs egen iakttagelse som gör lärandet synligt…

One response to “En Write to Read berättelse

  1. Härlig läsning! Bra uppstart som jag vet uppskattades av sonen här! Ser fram emot att få följa detta arbete även från elev-perspektiv!

Kommentera

