Första terminen med iPads

Jag tänkte ge mig på att sammanfatta arbetet under första terminen med iPads på Soldalaskolan i år 1. Inledningsvis använde vi oss mest av de fyra iPadsen som vi lärare fått. Vi fotade mycket under första skolveckan. Sedan kopplade vi ihop en iPad och en projektor och skrev ”tillsammans” med eleverna till bilderna. Framför allt i KeyNote och MentalNote. Eleverna berättade vad de såg på bilderna och vi lärare skrev. Det blev som en gemensam dagbok.

Detta arbetssätt med ”gemensam skrivning” fortsatte vi med när vi började gå ut i skogen en dag i veckan. Vi dokumenterade med hjälp av kameran på plats, och skrev om bilderna när vi kom tillbaka in i skolan igen.

När vi startat elevernas iPads fick de först skriva mycket i de ovan nämnda programmen. Under det vi kallar ”iPad-lektionerna” har vi ofta låtit eleverna fota något, till exempel sin skolväska, en teckning eller något de skapat för att sedan skriva om det på iPaden. Sedan testade vi fler och fler appar, efterhand som vi hittade dem. Bland dessa finns bland annat Happi Läser, Happi Stavar, Hänga Gubbe, WordCup och Glow Paint.

Jag har använt kameran i iPaden mycket. Både för att dokumentera saker som eleverna ska skriva om, men också för att dokmentera saker som annars försvinner. Exempel på det är en pojke som skrev en egen dikt på tavlan och en annan som skrev sitt namn med lego. Detta kan snabbt fotas och sedan finns det kvar och vi kan prata om det senare.

Vi har inte övergett pennan. Eftersom vi fick veta sent att vi skulle få möjlighet att delta i projektet hade material som läseböcker med tillhörande arbetsbok redan köpts in. Därför har vi jobbat parallellt med iPad och mer traditionell bokstavsinlärning. Vi lärare kan dock se att många elever har mer tålamod att skriva på iPad än vad de har när de skriver med vanlig penna.

Emmy Swärd

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s