Berättelser blir tecknad film

Hej!

Här kommer en uppdatering om vad jag gjort med mina elever på Soldalaskolan de senaste två veckorna. Förra nätverksträffen med Write to read-projektet vi hade fick jag tips som appen PuppetPals där man kan göra egna tecknade filmer. Jag laddade ner appen och lät eleverna bekanta sig med programmet den första lektionen. Det går ut på att man väljer ett antal karaktärer och en bakgrund. Sedan trycker man på ”rec” och flyttar sina figurer medan man samtidigt läser in dialog eller gör ljudeffekter. Det är mycket lätt att lära sig och efter en lektion var eleverna väl införstådda med hur appen fungerar.

Andra tillfället lät jag eleverna börja rita och skriva en egen historia på papper. Jag förklarade att de skulle använda sig av de karaktärerna som de visste fanns med i PuppetPals. De som inte kan skriva fick lägga mer fokus på att rita och sedan berätta för mig hur de tänkt genomföra sin historia. Eleverna arbetade återigen i par.

Jag har märkt att om eleverna får skriva eller rita innan vi tar fram iPadsen har de mer tålamod till att genomföra uppgiften eftersom de har en egen plan kring hur slutresultatet ska bli. Några skrev långa berättelser på pappret medan andra skrev upp vilka karaktärer de skulle ha med och ritade hur det skulle se ut. Jag bifogar några bilder på elevernas texter samt en skärmdump för att ni ska se hur nära en av teckningarna faktiskt ligger bilderna i appen.

PuppetPals tycker jag är bra för att träna på det Centrala Innehållet under Tala, lyssna och samtala i Svenska:
”Muntliga presentationer och muntligt berättande om vardagsnära ämnen för olika mottagare. Bilder och andra hjälpmedel som kan stödja presentationer”.
Eleverna övar berättarstruktur och visar att de vet hur en berättelse börjar, till exempel ”Det var en gång…”. Det roliga med att öva berättarteknik i PuppetPals är att alla kan delta, oavsett hur långt de kommit i sin läs- och skrivutveckling.

Slutresultatet? Det blev jättebra och elevernas skrivna berättelser blev till små korta filmer som de gärna visade upp för varandra.

2 responses to “Berättelser blir tecknad film

  1. Hejsan jag undrar om PuppetPals finns som android version, har du någon koll på det? Jag har själv varit med i en PuppetPal film =) och fokuserat på språkträning hos ett barn med språkstörning. Man kan fundera på varför inte särskolorna i Södertälje kommun använder sig av Ipad som hjälpmedel till barn med språksvårigheter. Man är överlag mycket dåliga på att erbjuda hjälpmedel i särskolorna i denna kommun anser jag.
    -Lotta

Kommentera

