Vi har vågat välja bort pennan

På Tavestaskolan har de utökat projektet med ytterligare en klass 1. Lärarna berättar att de vågat välja bort pennan, att de har två skrivtillfällen per vecka med två olika skrivuppgifter. Ett tillfälle med en fantasiberättelse eller en faktatext om ett djur i närmiljön och den andra har varit sk ”lösa skrivuppgifter” som Erica omtalar i sin bok ”Med datorn som skrivverktyg”. Jag som projektledare upplever att lärarna på Tvestaskolan har fått till tillfällen av karaktären: Vad finns i mina tankar? Jag skriver det jag tänker (s. 27). Inte så att någon annan nödvändigtvis behöver vara den som tänker och en annan elev skriver ned det, det är inte alltid möjligt att skriva tillsammans.

I klasserna har de en särskild motorikövning varje vecka, Motorikhylla och annat arbete som lärarna kopplar till skrivandet och läsandet. Det mest fascinerande är att lärarna redan nu ser en utveckling på individnivå mycket tydligare med denna omgång av åk 1, än vad de gjort med tidigare årskullar av ettor. De starka eleverna har kommit mycket längre med ex stavning än elever gjort tidigare år. Läraren berättar att med dessa elever talar de redan nu (läs slutet av november) stavning, meningsbyggnad, dubbelteckning, skiljetecken etc. -”Eleverna hindras inte av handens kapacitet, texterna blir det hjärnan vill att det ska bli”. Pennan har valts bort till förmån för tankens kapacitet. En mycket rörd projektledare pustar ut med tårar i ögonen och ett leende på läpparna – omaskerad glädje över att Tavestaskolan valt att välja bort pennan. Med det avslutar vi inlägget om klippet WtR #5.

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s