Projektträff 3

Det har gått nästan 3 månader sedan vi hade kick off för projektet, känslan att som projektledare få glänta på dörren till lärarnas tankar är fylld av nyfikenhet: Hur fungerar tekniken i skarpt läge nu? Tänker lärarna annorlunda runt arbetssättet nu än de gjorde vid förra träffen? Vad gör de av arbetssättet? Hur blir det på just deras skola , i deras kontext, med just den unika gruppen elever som de har förmånen att möta i lärandet?

Så blev det fredagen den 18 november och dags för projektträff nummer 3. Inför den här träffen hade alla deltagare fått i uppdrag att återigen dela med sig av höjdpunkter och fallgropar. Inför denna träff hade jag, Ulrika, uppmanat lärarna att tänka på att foto elever och deras arbete med eftertanke. Lärarna hade även fått i uppdrag att läsa in sig på ”Från Vygotskji till lärande samtal”, för att vi skulle kunna arbeta med innehållet under dagen. Framför oss låg en heldag med späckat program.

Bilden gjord i appen Strip Designer

 Vi startade med en kort introduktion till dagen som skulle innehålla: Att dela med sig av erfarenheter och arbetssätt mellan skolorna, en inblick i hur det kan vara att skriva sig till läsning samt att arbeta digitalt i GrundSÄRskolan, progressiv brainstorming runt den inlästa litterturen (se tidigare inlägg)  och i tvärgrupper arbetade vi med att göra kopplingar mellan Lgr11, arbetssättet och de appar eller programvaror vi använder. Samt tips & trixs och mycket annat.

Här arbetas med Kopplingar mellan Lgr 11, arbetsättet & appar vi använder

Just den här dagen låg nätet nere i Stadshuset, vilket gjorde att vår agenda: att alla grupper skulle  lägga upp sina arbeten i vår grupp i Pedagogiskt centrums sociala nätverk Telgepedagogernas ning – kom på skam. Det här en samling kreativa problemlösande lärare, så vi kollade upp vilka som hade kort för 3G i sina iPads eller om någon kunde göra en hot spot för att dela nätverk via sin telefon och simsalabim: Vi hade 4 uppkopplingar – det var bara att köra på som planerat! Arbetet med att göra kopplingar mellan Lgr11, arbetssättet och appar kommer vi att dela med oss av under fliken appar i menyn överst på sidan.

Appar & program som vi använder

När vi kom till att dela med oss, kom filmkameran fram igen. Filmklipp från träffen kommer vi att lägga upp på You Tube för att sedan blogga om på den här bloggplatsen. En lärare som har arbetet med att skriva sig till läsning i sin GrundSÄRklass, kom och berättade om vad och hur hon arbetar. Även detta kommer i form av film på sikt.

Progressiv brainstorming i appen Popplet lite

Det mest fantastiska är den glädje och värme som finns i projektgruppen – alla har en vilja att lära i gemenskap och en vilja till att dela med sig. Efter förra träffen fick vi en medbloggare till, en lärare på Soldalaskolan (läs inlägg). Läraren kommer att dela med sig av vad, hur och varför de arbetar som de gör – ögonblicksbilder från vardagen i arbetssättet att skriva sig till läsning á la Södertälje. Dagen avslutades med att utvärdera genom att säga ord som beskriver hur vi upplevt dagen och med en bild av detta säger vi: på återhörande!

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s