Ett exempel på hur vi arbetar med eleverna

Jag arbetar på Soldalaskolan i år 1. Jag har en grupp med arton elever. Jag är hittills mycket nöjd med arbetet med iPads eftersom det finns så många möjligheter till språkutveckling och eleverna älskar iPadsen!

Den senaste uppgiften jag genomförde med min grupp var att arbeta med appen ComicStrip. Det är en app där man tillverkar egna serier med bildrutor och pratbubblor. Appen passar väl in på kursplanens mål i Svenska om att kunna berätta med hjälp av text och bild. Eftersom eleverna sällan skriver längre texter tänkte jag att pratbubblorna skulle bli alldeles lagom. Det var enkelt att beskriva hur appen användes och eleverna klarade av att göra serier själv utan problem efter att jag visat dem snabbt hur det går till. Jag visade dem ett exempel på en serie som jag gjort tillsammans med två elever i klassen på fritidstid.

Appen ComicStrip

Eleverna arbetade i par som jag i förhand hade bestämt. De fick tänka ut och diskutera vad de ville berätta för kort historia i sin serie. Sedan började de fota med sina iPads. Det blev en del pistoler och död i serierna. Sedan lade de till pratbubblor på både svenska (”Var ska du någonstans?) och engelska (”Fire!”). Skådespelarambitionerna var höga och eleverna pratade om hur de skulle ligga på golvet för att det skulle se äkta ut.

Eftersom några serier blev mycket väl genomarbetade visade  jag upp de för resten av klassen om eleverna själva godkände detta.

Emmy Swärd

One response to “Ett exempel på hur vi arbetar med eleverna

  1. Pingback: Write to Read med iPads

Kommentera

